Artikel nr. XX, Mar. 2024 - forside
Morten Friis Jacobsen

Tekst Af
MORTEN FRIIS JACOBSEN

Morten er ekspert i Toyota Kata og er blandt andet uddannet fra University of Michigan. Han har været konsulent på Danmarks første Toyota Kata opgave.

DOWNLOAD (PDF)

KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.

4. Marts, 2016

Mål på Kaizen tavlen Det er spørgsmålet. Vi giver vores bud her. Bliv klogere på mål og målopfølgning

Jeg har netop modtaget et spørgsmål fra en læser af vores blog, som lyder således:
"Bør vi have en særskilt målstyringstavle eller er det ok at have mål på Kaizen tavlen?"

Det er et spørgsmål, jeg ikke kan svare entydig på. Først vil jeg gøre opmærksom på, at der jo ikke er nogle regler. Det vigtigste er, at I inddrager medarbejderne, og at I i fællesskab finder den løsning, som fungerer bedst for jer.

Vi ser begge dele ude i virksomhederne. Vi ser endda også mange, der både har målstyringstavler OG målene på Kaizen tavlen. Her er målstyringstavlen typisk strategiske eller obligatoriske mål, hvor der på Kaizen tavlen er målene, som i en periode kræver et særligt fokus.

Fordelen ved at have mål på Kaizen tavlen er, at du kan styre fokus og dermed også sikre, at idéer og forbedringstiltag støtter op omkring jeres mål. På den måde bliver det ikke tilfældige forbedringer, men forbedringer, der ”batter” og trækker i fælles retning.

Gode råd til Kaizen tavlen

Her har du nogle gode råd om mål på Kaizen tavlen:

  • Der bør ikke være for mange mål, start med nogle enkelte - max 3. Efterhånden kan I så udvide. Vores erfaring viser, at det er svært at fokusere på mere end 5 af gangen.
  • Sørg for, at målene er balancerede omkring ”den gyldne trekant”, således at I har lige stor fokus på effektivitet, kvalitet og trivsel.
  • Det, du måler på, skal kunne måles i samme frekvens, som du afholder tavlemøder
  • Er et mål off track, SKAL der laves korrigerende handling. Lad medarbejderne komme med forbedringsforslag, evt. efter I har lavet årsagsanalyse.
  • Gør det visuelt, om målene er on track eller off track - brug gerne grøn og rød farvemarkering.

Kaizen tavlen er måske det mest anvendte Lean værktøj, men mange må give op efter 3-6 måneder, fordi møderne ikke prioriteres. Det er lederens ansvar at sørge for, at Kaizen møderne afholdes som planlagt.

Rigtig god fornøjelse.

DOWNLOAD (PDF)

KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.

Morten Friis Jacobsen

Tekst af
MORTEN FRIIS JACOBSEN

Morten er ekspert i Toyota Kata og er blandt andet uddannet fra University of Michigan. Han har været konsulent på Danmarks første Toyota Kata opgave.

RELATERET LÆSNING
Vil du læse mere? Vi har samlet et par artikler, der måske kan inspirere dig i dit videre forbedringsarbejde.

Hvad er Toyota Kata?
Med Toyota Kata kan du skabe en forbedringskultur, der sikrer...

29. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen
Hvad er Lean?
Hvad er Lean? Det spørgsmål får vi stillet utallige gange, og ofte...

8. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen
Scroll to Top