Silvan i Vanløse

Lean i Silvan – eller manglen på samme…

Forleden dag var jeg i Silvan, hvor jeg skulle have savet en plade i deres savværk. Det var et simpelt snit i, der tog omkring 30 sekunder at udføre. Men jeg endte alligevel med at bruge rigtig lang tid i butikken, da jeg måtte vente i 45 minutter på at blive ekspederet. Saven var den […]

Forleden dag var jeg i Silvan, hvor jeg skulle have savet en plade i deres savværk. Det var et simpelt snit i, der tog omkring 30 sekunder at udføre. Men jeg endte alligevel med at bruge rigtig lang tid i butikken, da jeg måtte vente i 45 minutter på at blive ekspederet.

Saven var den knappe ressource. Der var kun en sav. Men i de 45 minutter, jeg ventede, kørte saven kun i omtrent 8 minutter. Den stakkels ekspedient skulle nemlig både save, finde forskellige plader til kunderne, regne priser ud, transportere træaffald til containeren, lægge restplader på plads og et hav af andre ting. Han havde så meget at se til, at en kunde faktisk valgte at save sine plader derhjemme i stedet for at stå og vente.

Kunden i fokus

Hvor ville jeg dog bare gerne have lært Silvan lidt om Lean og kundens behov. Så havde ventetiden kun været på få minutter. Kunden havde været tilfreds, og saven kunne have givet Silvan en merindtjening. Den stakkels ekspedient ville sikkert også have haft en bedre arbejdsdag. Helt enkelt!

Læs mere om vores Lean uddannelser her