Mål på Kaizen tavlen

Jeg har netop modtaget et spørgsmål fra en læser af vores blog, som lyder således: ”Bør vi have en særskilt målstyringstavle eller er det ok at have mål på Kaizen tavlen?” Det er et spørgsmål, jeg ikke kan svare entydig på. Først vil jeg gøre opmærksom på, at der jo ikke er nogle regler. Det […]

Jeg har netop modtaget et spørgsmål fra en læser af vores blog, som lyder således:
”Bør vi have en særskilt målstyringstavle eller er det ok at have mål på Kaizen tavlen?”

Gylden trekant, effektivitet, målstyring, mål

Det er et spørgsmål, jeg ikke kan svare entydig på. Først vil jeg gøre opmærksom på, at der jo ikke er nogle regler. Det vigtigste er, at I inddrager medarbejderne, og at I i fællesskab finder den løsning, som fungerer bedst for jer.

Vi ser begge dele ude i virksomhederne. Vi ser endda også mange, der både har målstyringstavler OG målene på Kaizen tavlen. Her er målstyringstavlen typisk strategiske eller obligatoriske mål, hvor der på Kaizen tavlen er målene, som i en periode kræver et særligt fokus.

Fordelen ved at have mål på Kaizen tavlen er, at du kan styre fokus og dermed også sikre, at idéer og forbedringstiltag støtter op omkring jeres mål. På den måde bliver det ikke tilfældige forbedringer, men forbedringer, der ”batter” og trækker i fælles retning.

Gode råd til Kaizen tavlen

Her har du nogle gode råd om mål på Kaizen tavlen:

  • Der bør ikke være for mange mål, start med nogle enkelte – max 3. Efterhånden kan I så udvide. Vores erfaring viser, at det er svært at fokusere på mere end 5 af gangen.
  • Sørg for, at målene er balancerede omkring ”den gyldne trekant”, således at I har lige stor fokus på effektivitet, kvalitet og trivsel.
  • Det, du måler på, skal kunne måles i samme frekvens, som du afholder tavlemøder
  • Er et mål off track, SKAL der laves korrigerende handling. Lad medarbejderne komme med forbedringsforslag, evt. efter I har lavet årsagsanalyse.
  • Gør det visuelt, om målene er on track eller off track – brug gerne grøn og rød farvemarkering.

Kaizen tavlen er måske det mest anvendte Lean værktøj, men mange må give op efter 3-6 måneder, fordi møderne ikke prioriteres. Det er lederens ansvar at sørge for, at Kaizen møderne afholdes som planlagt.

Rigtig god fornøjelse.