Lean Netværk

Lean Netværk – besøg d. 13. juni 2016

Lean Netværk besøger Odense Universitetshospital (OUH), der sætter ny kurs mod Virginia Mason skrevet af: Kitte Rhod Sander Endnu et fantastisk netværksbesøg med Lean Akdemiets Lean Netværk – hvor Odense Universitetshospital åbnede dørene for os og gav os en masse ny viden omkring deres Lean rejse. Kvalitetschef Peter Grøn samt Lean konsulenterne Liselotte Hastrup og […]

Lean Netværk besøger Odense Universitetshospital (OUH), der sætter ny kurs mod Virginia Mason

skrevet af: Kitte Rhod Sander

Endnu et fantastisk netværksbesøg med Lean Akdemiets Lean Netværk – hvor Odense Universitetshospital åbnede dørene for os og gav os en masse ny viden omkring deres Lean rejse. Kvalitetschef Peter Grøn samt Lean konsulenterne Liselotte Hastrup og Lene Møller tog sig godt af os nogle timer. De fortalte om deres spændende Lean rejse de seneste år og hvad der venter OUH de næste par år.

De sidste mange år har OUH arbejdet med optimering og Lean redskaber med stort fokus på kvalitet og patientsikkerhed og forebyggelse af fejl. Her har de arbejdet med ”Den Syddanske forbedringsmodel”. De arbejder med PDSA hvor det ”normale” C er byttet ud med S, som her står for Study. Modellen kigger på Test, Læring og implementering.

Efter mange år med Lean værktøjer har OUH nu besluttet at vende sig mod Virginia Mason metoden. De sender pt. 6 medarbejdere til Seattle for at blive certificeret i denne metode. Der er skrevet en kontrakt med det amerikanske firma om at uddanne de første ledere i metoden, hvorefter OUH selv skal køre uddannelsen for alle deres ledere men efter Virginia Masons opskrift og anvisninger.

 

VIRGINIA MASON

Hvad og hvem er Virginia Mason? De startede deres firma tilbage i 1920 i Seattle og er hele vejen drevet og inspireret af Toyota folk. Deres metode bygger på Toyota metoden og de samme værktøjer med fokus på sikkerhed og kvalitet. De driver en del amerikanske hospitaler og driver ”The Virginia Mason Institute” (VMI) som tilbyder uddannelse og træning i deres metode. Deres metode kaldes Virginia Mason Production System (VMPS). I 2002 lancerede de dette system, som nu sælges til mange forskellige hopitaler over hele verden. De har vundet flere priser for kvaliteten i sundhedsvæsnet.

Deres vision er at være kvalitetsledende og transformere sundhedssektoren. De vil ikke være de største men de bedste og vil differentiere sig på kvaliteten. Deres mission er at forbedre sundhed og velvære for deres patienter. At helbrede sygdomme er deres første prioritet og de forpligter sig til en lang række tjenester der forbedrer og forhindrer sygdom.

Metoden

Deres metode bygger helt simpelt på patientsikkerhed og kvalitet og de bruger forskellige Lean- og procesoptimeringsværktøjer. Fokus er på at fjerne spild og kører med en masse standarder, som vi kender det inden for Lean. De kalder deres metode for Lean – og benytter Lean træning og Lean principperne.

Umiddelbart er der ingen forskel – på den Lean viden vi kender og Virginia Mason – bortset fra at de har en del sundhedsfaglige standarder, som er sat 100% i system og SKAL bruges i Virginia Mason stil og kan ikke tilrettes. De uddanner til at starte med kun i de øverste og mellemste lederlag – og her handler det først og fremmest om at få lederne til at brænde igennem og drive alt Lean arbejde. Der er ingen tvivl om at Virginia Mason lykkes netop fordi de ikke går på kompromis omkring deres lederuddannelse i metoden og Lean værktøjerne. De har ledernes didikation fra starten af – hvilket jo skaber et fantastisk fundament for læring videre ned igennem lagene. Men man lykkes jo kun, hvis man kan få medarbejderne på gulvet involveret og får dem til at drive det – på sigt.

Lean Netværk

Vores Lean netværk er  spændte på at følge OUH de næste par år igennem deres transformation igennem Virginia Mason – og se hvad de kan drive det til. Ingen tvivl om at de er på vej ud på en stor, omfangsrig og spændende rejse. Allerede i dag har OUH et fantastisk ry og gør meget for at optimere med fokus på sikkerhed og kvalitet. Yderst spændende at se om dette system er vejen frem for de danske sygehuse.

I vores Lean netværk er vi blevet inspireret og siger tak til OUH for en fantastisk modtagelse.