
Tekst af
SIMONE SÆDERUP NIELSEN
Simone er cand.merc. i Innovation management and business development - samt uddannet Lean Black Belt. Hun har gennemført internationale kurser i Sustainable Leadership og Circular Economy.
KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.
16. November, 2021
Horn bordplader case Den midtjyske bordpladefabrik har samarbejdet med Lean Akademiet for at få uddannet medarbejdere og implementeret Lean i produktionen. Her får du et ærligt indblik i denne proces
Midt mellem Herning og Holstebro ligger den lille by Aulum. Her har HORN Bordplader A/S siden 1992 produceret bordplader, og virksomheden er i dag blandt de ledende europæiske bordpladespecialister.
For 5-6 år siden begyndte virksomheden at arbejde med Lean - ikke på en koncentreret måde, men primært baseret på sund fornuft, som de selv beskriver det:
"Vi fik en lille forståelse for spild, og at vi skulle have synliggjort vores frustrationer og vores fejl. En del af det kunne vi gøre selv – og en del skulle vi have ekstern hjælp af Lean Akademiet til", siger Hans Christian Misfelt, Operational Excellence Manager hos HORN Bordplader.
Lean Akademiet har faciliteret kurser og stået for undervisning og uddannelse af medarbejdere hos HORN. De to virksomheder er ligeledes indgået i et større samarbejde omkring implementeringen af Lean. Fokus er til en start i produktionen, hvor HORN oplever små problemer med kvaliteten, manglende standardisering af arbejde m.m. Udgangspunktet for rejsen var at se på, hvor virksomheden reelt stod gennem en audit efter Operational Excellence-modellen:
"Det, der gav os de største udfordringer, er, at vi er nødt til at afgive ressourcer i form af medarbejdere, men også tid. Dog har vi det også sådan, at når vi har sagt A, så siger vi også B. Vi fik Allan og Kurt fra Lean Akademiet til at komme forbi og få sat fingeren på pulsen, og det gav os et billede af, at vi ikke var der, hvor vi troede, vi var. Man kan sige, at det er både godt og skidt, men det gode var, at vi fik et klart billede af, hvor vi stod henne. Derfra kunne vi sige, hvad ønskescenariet er for os, hvor vil vi gerne være om 12 måneder – og ud fra det kunne vi lave en Gap analyse og rykke os inden for de 14 punkter, vi havde på vores Excellence-model – og herefter fik vi lavet en grundig fremtidsplan ud fra det," fortæller Hans Christian Misfelt.
Hverdagens fremskridt og tilbagegang
Som i mange andre produktionsvirksomheder kom hverdagen tilbage, og der gik drift i den. Der kom nye medarbejdere, nye folk i ledergruppen, og nogle af de ledende kræfter forsvandt fra Lean initiativerne.
"Jeg har måtte erkende, at vi har en plan, indtil vi har en ny, og det kan gå 4 skridt frem og 1 tilbage, men hvis man er vedholdende og synliggør tingene og vigtigheden over for medarbejderne og italesætter ønsket fra ledelsen, så kan man lykkes. Vi har blandt andet synliggjort vores mål på alle tavler rundt i virksomheden, så vi får medarbejderne med på tværs og får deres input," siger Hans Christian Misfelt og fortsætter:
"Vi har nu fået en masse medarbejdere uddannet i Lean Green Belt, hvilket giver et fælles sprog, en fælles værktøjskasse og en fælles forståelse for, hvordan vi griber det an. Lean hjælper os med at sætte ramme og ord på al den læring, vi alle har haft igennem vores erhvervsliv."
Øvelse gør mester – fra undervisning i Lean til implementering i produktionen
Ét er at blive uddannet i Lean, noget andet er at sikre implementeringen i virksomheden. Dette har også været en udfordring hos HORN Bordplader, men tilgangen fra virksomheden er, at det er ok at træne, og at det er ok at fejle i disse forsøg. Hovedfokus er på, at virksomheden har investeret i et Lean lærings- og arbejdsrum, fordi den strategiske beslutning er taget i forhold til at ville arbejde med Lean i stor skala, og derfor vil virksomheden også sørge for, at der er de bedste rammer for succes:
"Vi har et rum, hvor vi kan have fokus på det - og vi har meget fokus på ikke at blive operationelle, men at holde fokus på de forandringer, vi ønsker at lave. Vi vil skabe den bedste værdi for kunderne, og det kræver, at vi kan holde fokus, og at vi rykker på den samme ting og ikke har gang i for mange projekter på en gang. Derfor bliver vi på ledelsesniveau enige om, hvilket projekt vi skal rykke på nu, og så opsætter vi milepæle og delmål. Vi er dog ikke verdensmestre endnu, men det kan man jo vælge at anskue som det 5. Lean princip om løbende forbedringer, nemlig at vi stræber mod det perfekte ved hele tiden at forbedre os," uddyber Hans Christian Misfelt.
Stabile forbedringer efter forløbet med Lean Akademiet
HORN Bordplader havde tre overordnede mål: Forbedret leveringssikkerhed, forbedret bundlinje samt reduktion af reklamationer. De konkrete mål var, at leveringssikkerheden kom over 99 %, en forøget bundlinje på 10 % overskudsmargin og reduktion af reklamationer med 50 %.
"Resultatet efter arbejdet med Lean Akademiet er, at vi har forbedret vores leveringsevne - og denne leveringssikkerhed ligger nu stabilt på over 99 %. Derudover kan vi tydeligt se, at vi har forbedret os på de to andre parametre ift. bundlinje og reduceret reklamationsantal," siger Hans Christian Misfelt og fortsætter:
"Den positive udvikling på vores mål kan naturligvis skyldes flere parametre. Vi kan dog med sikkerhed sige, at Lean som metode og værktøjskasse har skabt væsentlige resultater og dermed bidraget positivt til indfrielse af målene. Vores arbejde med Policy Deployment og korrigerende handlinger har givet den enkelte medarbejder mulighed for at bidrage til vores resultater. Vi har vores næste audit om et par måneder – og der glæder jeg mig utrolig meget til at se vores udvikling."
Lean har skabt en fælles forståelse i virksomheden på alle niveauer
Hos HORN Bordplader er det nu blevet tydeligt for alle medarbejdere, at Lean ikke blot er noget, der foregår på ledelsesniveau, men i hele virksomheden. Medarbejderne ved nu, at de bliver hørt, og at deres forbedringsforslag bliver taget seriøst.
"Eftersom vi ikke længere kun arbejder med Lean i ledelsen, men har fået alle medarbejdere med og fået dem godt præsenteret for tavlemøder, så fungerer systemet rigtig godt. Folk kan se, at deres idéer er lige så gyldige på tavlemøderne som andres idéer, og det har skabt en større forståelse for de projekter, der bliver kørt rundt omkring i virksomheden, og det har skabt et fælles sprog og billede af, hvad det er, vi skal. Selvom det har krævet en oplæringsproces, er medarbejderne blevet rigtig gode til at fastholde vores mål og komme med forbedringsforslag, og faktisk er der til tider en lille intern konkurrence i at komme med de bedste forslag og forbedringer. Vi er også blevet bedre til at fejre, når vi kommer i mål med projekterne, så det skaber glæde hos alle," fortæller Hans Christian Misfelt.
Det næste skridt på Lean rejsen
Lean Akademiet udtrykker stor respekt for det arbejde der lægges for dagen hos HORN Bordplader, som også kun har positive erfaringer fra samarbejdet med Lean Akademiet:
"Det bedste ved at arbejde sammen med Lean Akademiet er, at man får en åben og ærlig dialog og en skarp faglig sparring. Lean Akademiet har hjulpet os med at få nedbrudt vores problemer til mål på både strategisk, taktisk og operationelt niveau," fortæller Hans Christian Misfelt og fortsætter:
"Det næste på vores rejse er, at vi stadig skal flytte os et stykke. Vi har netop fået etableret en strategisk Lean styregruppe, og målet er, at når vi har fået nok medarbejdere gennem Lean Akademiets Green Belt uddannelse, så skal vi have skabt vores eget akademi. Derfor opbygger vi nu vores Lean kompetencer i samarbejde med Lean Akademiet, så vi mere eller mindre kan stå på egne ben i fremtiden."
Lean Akademiet tror på, at HORN er en af fremtidens fabrikker. De viser vejen og viljen; når man har sagt A, så må man også sige B.
Læs mere om HORN Bordplader hér.
KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.

Tekst af
SIMONE SÆDERUP NIELSEN
Simone er cand.merc. i Innovation management and business development - samt uddannet Lean Black Belt. Hun har gennemført internationale kurser i Sustainable Leadership og Circular Economy.
RELATERET LÆSNING
Vil du læse mere? Vi har samlet et par artikler, der måske kan inspirere dig i dit videre forbedringsarbejde.
- LA Library
- Artikel
- Lean
- Bæredygtighed
- Case
- TWI
- Six Sigma
- Ledelse
- VSA
- Kaizen
- Adfærd
- Toyota Kata
- Podcast
- 5S
- Uddannelse
Styrk din bæredygtighedsindsats med Lean
Mange kæmper med at finde balancen mellem effektivitet og ansvarlighed...
18. November, 2024
Henrik Schalech
Lean understøtter vækstrejsen...
Læs med her, hvor Allan B. Rix er i samtale med fabriksdirektør...
28. Oktober, 2024
Allan B. Rix
Kunsten at følge og fastholde en standard
Hvis vi som virksomhed vil arbejde med Lean og skabe en forbedringskultur...
11. September 2024
Allan B. Rix
AI og Six Sigma I fremtidens optimeringsarbejde
Six Sigma styrker vores forståelse...
29. August, 2024
Kion Schmeltzer
A3 Problemløsning med Six Sigma
Hvordan A3 problemløsning (Praktisk Problemløsning...
1. Juli, 2024
Kion Schmeltzer
Målstyring
Hvad er målstyring og hvorfor skal vi målstyre? Nedbrydning af mål...
24. Maj 2024
Ann Møller Svendsen
Vejledning til VSA - administration
Kortlægning af værdistrømsanalyse i administration...
21. Maj 2024
Ann Møller Svendsen
Vejledning til VSA - produktion
Fremgangsmåde til kortlægning af værdistrømsanalyse i produktion...
21. Maj 2024
Ann Møller Svendsen
Værdistrømsanalyse i produktion
Hvordan skaber vi et overblik over produktionen, så vi kan skabe...
17. Maj 2024
Morten Friis Jacobsen
Hvad er Kaizen?
Hvordan du kan involvere dine medarbejdere i at lave løbende...
13. Maj 2024
Morten Friis Jacobsen
Tillidsbaseret Lean
Hvis den fulde effekt af Lean skal opnås, skal der udvises tillid...
25. April 2024
Ann Møller Svendsen
Lean Virksomhed
Få et hurtigt overblik over Lean. En vej til tilfredse kunder og glade...
29. Marts 2024
Ann Møller Svendsen
Coaching og GROW-modellen
Blandt de mange coachingmodeller, står GROW-modellen ud som en...
26. Februar, 2024
Henrik Schalech
Kunsten at vælge det rette værktøj
Hvilket Lean værktøj er det bedste og mest anvendte? Værktøj er ikke målet...
9. Januar, 2024
Allan B. Rix
Lean Startup
Lean Startup giver dig et rammeværktøj til at udvikle og innovere nye...
15. December, 2023
Amalie Khiljee
Toyota Kata som Kaizen Blitz
En kortsigtet metode til at skabe momentum og synliggøre...
30. November, 2023
Morten Friis Jacobsen
Coop implementerer TWI og TTT
Coop har implementeret TWI og TTT og uddannet interne...
5. Oktober, 2023
Pernille Landbo
Flow i et DMAIC projekt
Vil du lære at skabe flow i et DMAIC projekt? Vi giver dig et overblik...
11. Juli, 2023
Kion Schmeltzer
Quality Function Deployment
Quality Function Deployment (QFD) oversætter forventninger til...
27. Juni, 2023
Kion Schmeltzer
Failure Mode Effect analysis
Failure Mode Effect Analysis (FMEA) er en struktureret og systematisk...
4. Maj 2023
Kion Schmeltzer
Lean forbedringsprojekt hos Jern og Glas
I denne case får du et indblik i, hvad implementeringen af Lean...
24. April, 2023
Kurt Hansen
Lean med Morten Münster
Der findes en metode, der gør, at medarbejderne får det bedre...
18. April, 2023
Ann Møller Svendsen
Skab forståelse for Lean forandringen
Brug adfærdsprofiler som et redskab til at skabe forståelse hos alle dine...
20. Marts, 2023
Pernille Landbo
Leader Standard Work
Hvordan skaber vi større fokus på at standardisere ledelsesarbejdet...
10. Februar, 2023
Ann Møller Svendsen
Når 5S bliver til mere end bare oprydning
Et 5S-system kræver først og fremmest god ledelse. Det er ledelsen...
9. September, 2022
Ann Møller Svendsen
Hvad er 5S?
5S er et værktøj fra Lean værktøjskassen, der har til formål at skabe orden...
15. August, 2022
Ann Møller Svendsen
Lean kan løfte bæredygtighed
Lean kan være vejen til at opnå et nyt syn på bæredygtighed som en...
30. Juni, 2022
Simone Sæderup Nielsen
Agile Scrum
Agile Scrum spiller godt sammen med Lean og har mange fælles elementer.
25. Maj, 2022
Morten Friis Jacobsen
Forandringsledelse
Hvordan opnås en succesfuld forandring? De bedste værktøjer er ærlighed...
12. April, 2022
Pernille Landbo & Ann Møller Svendsen
SIPOC
SIPOC er et værktøj, som oftest anvendes i Define-fasen i Six Sigma og i...
8. Marts, 2022
Kion Schmeltzer
Hvorfor måle CO2 aftryk?
Evnen til at kunne svare på CO2-spørgsmål er blevet vigtig for...
28. Februar, 2022
Simone Sæderup Nielsen
Fastholdelse af TWI jobinstruktion
Hvordan du kan sikre den interne træningskultur gennem...
31. Januar, 2022
Allan B. Rix
Hvad er TWI?
Hvordan en virksomhed kan arbejde med standardiseret arbejde og dermed...
26. Januar, 2022
Allan B. Rix
Grøn omstilling med Lean
Hvordan du kan starte grøn omstilling i din virksomhed ved at bruge Lean...
10. December, 2021
Simone Sæderup Nielsen
Hvad er Lean Ledelse?
Hvordan du gennem god ledelse kan få medarbejderne motiveret...
2. December, 2021
Ann Møller Svendsen & Pernille Landbo
Lean hos HORN Bordplader
Den midtjyske bordpladefabrik har samarbejdet med...
16. November, 2021
Simone Sæderup Nielsen
Hvad er Toyota Kata?
Med Toyota Kata kan du skabe en forbedringskultur, der sikrer...
29. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen
Hvad er Lean Six Sigma?
I både Lean og Six Sigma stræbes efter værdi for kunden, den højest...
8. Oktober, 2021
Kion Schmeltzer
Hvad er Six Sigma?
Six Sigma sikrer, at man arbejder struktureret med data og...
8. Oktober, 2021
Kion Schmeltzer
Hvad er Lean?
Hvad er Lean? Det spørgsmål får vi stillet utallige gange, og ofte...
8. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen
Toyota Kata hos Carletti
Lean Akademiet har hjulpet Carletti med at optimere produktionen...
8. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen
Toyota Kata hos Haldor Topsøe
Haldor Topsøe har med Toyota Kata forbedret en fabriksproces...
8. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen