Tekst af
SIMONE SÆDERUP NIELSEN
Simone er cand.merc. i Innovation management and business development - samt uddannet Lean Black Belt. Hun har gennemført internationale kurser i Sustainable Leadership og Circular Economy.
KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.
28. Februar, 2022
Hvorfor måle CO2 aftryk? Skal du også måle din virksomheds CO2 aftryk? Ja, for evnen til at kunne svare på CO2-spørgsmål er blevet vigtig for virksomhedens image og konkurrenceevnen
Bæredygtighed er på alles læber for tiden. Såvel store som mindre virksomheder begynder at arbejde med 'Scope 1, 2 og 3' og begynder derfor at stille krav til deres leverandører. Når din virksomheds kunder efterspørger øget bæredygtighed og stiller krav til dokumentation og handling, så er det også noget, I er nødt til at se nærmere på. Når strategien hen mod bæredygtighed er lagt, skal den også implementeres og ud at leve i virksomheden. Det kræver inddragelse af medarbejderne, og det fører ofte til en forandringsproces i virksomheden, der skal gøre jeres lokale bæredygtighedsstrategi levedygtig.
Det har i Danmark været lovpligtigt siden 2013 for større virksomheder, der er omfattet af Årsregnskabslovens §99, at redegøre for deres bæredygtighedsindsatser inden for: Miljøforhold, sociale forhold og antikorruption. En måde, som virksomheder arbejder med miljøforholdene på, er at kortlægge virksomhedens klima- og CO2-aftryk. Resultaterne af ens CO2- udledning kan vise, hvor man som virksomhed skal sætte ind for at arbejde mod CO2 reduktion - om det er i 'Scope 1, 2 eller 3' - og dette er især relevant i forhold til den grønne dagsorden med et 70% CO2-reduktionsmål og CO2-neutralitet, men også på den bredere dagsorden med alle FN’s 17 verdensmål.
Bæredygtighedsmål
Flere virksomheder auditerer deres drivhusgas-emissionskilder, enten i egen virksomhed eller i værdikæden, for at finde forbedringsområder for at overholde statsdækkende regler for ren energi og for at opfylde miljømæssige, sociale og forvaltningsmæssige mål for at tiltrække investorer. Nogle virksomheder implementerer også deres egne aggressive, forretningsomfattende bæredygtighedsmål for at blive set som førende inden for bæredygtighed. For at sikre, at de gør store fremskridt, opretter mange virksomheder måldatoer (fx 50 % eller 100 % emissionsfri i år 2030 eller 2040 osv.) for at nå deres emissionsreduktionsmål.
Fem grunde til at måle CO2 aftrykket
1. Det skaber et indledende overblik over, hvor jeres udledninger er, og hvor I skal starte.
2. Det kan bruges direkte i jeres klima-, CSR-, og ESG-regnskab
3. Risikostyring – vær på forkant med lovgivningen
4. Identifikation og kvantificering af CO2-emissioner hjælper med at identificere overdrevet energiforbrug eller andre ineffektive processer. Reduktion af drivhusgasemissioner går typisk hånd i hånd med øget effektivitet og omkostningseffektivitet i virksomhedsprocesser.
5. Gennemsigtighed (Transparency) er det nye sort. En anden meget god grund til at begynde at måle og reducere CO2-emissioner er i forhold til brand image: Kunder, uanset om de er virksomheder eller enkeltpersoner, bekymrer sig om, hvem de handler med. Evnen til at kunne svare på CO2-spørgsmålet bliver derfor vigtig for konkurrenceevnen.
Scope 1, 2 eller 3 emissioner
For at starte processen er det vigtigt at sætte sig ind i de forskellige kilder til emissioner, der er forbundet med virksomheder. Drivhusgasser udledes fra mange kilder og klassificeres ofte som enten Scope 1, 2 eller 3 emissioner. Scope 1, 2 og 3 er en måde at kategorisere de forskellige former for kulstofemissioner, som en virksomhed skaber i sin egen drift og i sin bredere værdikæde. Udtrykket optrådte første gang i Green House Gas Protocol fra 2001, og i dag er de tre Scope’s grundlaget for obligatorisk indberetning af drivhusgasser i Storbritannien.
De er hver defineret som:
Scope 1: Omfatter alle virksomhedens direkte udledninger, altså aktiviteter inden for organisationen så som lokaliteter, kantineordning, maskinel, egne køretøjer og egne anlæg til varme- og energiproduktion.
Scope 2: Omfatter de indirekte udledninger fra den energi, som bliver købt så som el og varme.
Scope 3: Omfatter alle øvrige indirekte udledninger fra hele virksomhedens værdikæde. Det gælder både 'upstream', altså leverandørkædens udledning og 'downstream', som er de udledninger, der sker gennem brug og afskaffelse af produktet.
Ifølge Dansk Industri (Klimaklar SMV) bliver hele ca. 94 % af produktionsvirksomheders totale udledning udledt i Scope 3, hvor Scope 1 står for ca. 4 % og Scope 2 for ca. 2 %.
Hvis du eksempelvis kigger på en sofaproducent, så ligger Scope 1 og 2 ved hvad egen fabrik udleder. Hvis vi kigger på Scope 3 upstream, vil det fx indebære det træ, der fældes, køres til savværk, før det bliver fragtet til sofavirksomheden. Det samme ville gøre sig gældende for sofaens fyld og læderbetræk. Scope 3 downstream gælder fragten ud til et lager eller butik, udledningen, der er på de lokationer, fragten hjem til slutkunden, samt den ultimative bortskaffelse af sofaen.
Hvor skal jeg starte?
Start på egen banehalvdel og kig på Scope 1 + 2, dvs. start med at få skabt orden i 'eget hus'. Sørg for at der skabes ejerskab og forankring blandt medarbejderne og brug det til at oparbejde viden og erfaringer om jeres klimapåvirkning - og opbyg den generelle viden om bæredygtighed. Ledelsen skal skabe en vision og strategi på baggrund af indledende CO2-målinger. Arbejd med Lean tankegangen om løbende forbedringer og optimeringer for at sænke jeres reduktion kontinuerligt.
Når I er klar til at arbejde med Scope 3, så start med en prioritering, research og dialog med vigtigste interessenter, da der her kan skabes de væsentligste reduktioner. Lav foranstående væsentlighedsanalyse og prioriter så indsatser for CO2 reduktion i Scope 3.
Jo hurtigere, I får startet, des hurtigere opnår I bæredygtige resultater.
Vil du være i stand til at indarbejde grøn omstilling, cirkulær økonomi og FN’s verdensmål i din forretning? Lean & Bæredygtighed sikrer vækst, samtidig med at CO2 udledningen reduceres. Læs mere om vores fysiske kursus i Lean og Bæredygtighed hér – og vores online kursus hér.
KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.
Tekst af
SIMONE SÆDERUP NIELSEN
Simone er cand.merc. i Innovation management and business development - samt uddannet Lean Black Belt. Hun har gennemført internationale kurser i Sustainable Leadership og Circular Economy.
RELATERET LÆSNING
Vil du læse mere? Vi har samlet et par artikler, der måske kan inspirere dig i dit videre forbedringsarbejde.
Grøn omstilling med Lean
Hvad er Lean?
- LA Library
- Artikler
- Lean
- Ledelse
- Artikel
- Bæredygtighed
- Case
- TWI
- Six Sigma
- VSA
- Kaizen
- Adfærd
- Toyota Kata
- Podcast
- 5S
Fem trin til succes med Lean i hverdagen
Lean er mere end blot en teoretisk ramme, meget mere. Det er en praktisk tilgang, der kan ændre måden...
15. Maj, 2025
Henrik Schalech
Forandringsledelse og organisatorisk forankring med ADKAR
Forandringsledelse er en afgørende faktor, når vi skal implementere Lean.
29. April, 2025
Pernille Landbo
Lean og Bæredygtighed: En integreret tilgang
Lean handler om at eliminere spild og skabe værdi – men hvad...
28. Marts 2025
Henrik Schalech
Måling af medarbejdertilfredshed
Hvordan måler vi på medarbejdertilfredshed. En måling af medarbejdertilfredshed...
10. Februar, 2025
Henrik Schalech
Kulturændring
Kulturændring er svært - Lean kulturen kommer ikke af sig selv
4. Januar 2025
Ann Møller Svendsen
Lean Ledelse
Ledelsen bør efterspørge Lean og det skal ske fra toppen...
4. December 2024
Ann Møller Svendsen
Styrk din bæredygtighedsindsats med Lean
Mange kæmper med at finde balancen mellem effektivitet og ansvarlighed...
18. November, 2024
Henrik Schalech
Lean understøtter vækstrejsen...
Læs med her, hvor Allan B. Rix er i samtale med fabriksdirektør...
28. Oktober, 2024
Allan B. Rix
Kunsten at følge og fastholde en standard
Hvis vi som virksomhed vil arbejde med Lean og skabe en forbedringskultur...
11. September 2024
Allan B. Rix
AI og Six Sigma I fremtidens optimeringsarbejde
Six Sigma styrker vores forståelse...
29. August, 2024
Kion Schmeltzer
A3 Problemløsning med Six Sigma
Hvordan A3 problemløsning (Praktisk Problemløsning...
1. Juli, 2024
Kion Schmeltzer
Målstyring
Hvad er målstyring og hvorfor skal vi målstyre? Nedbrydning af mål...
24. Maj 2024
Ann Møller Svendsen
Vejledning til VSA - administration
Kortlægning af værdistrømsanalyse i administration...
21. Maj 2024
Ann Møller Svendsen
Vejledning til VSA - produktion
Fremgangsmåde til kortlægning af værdistrømsanalyse i produktion...
21. Maj 2024
Ann Møller Svendsen
Værdistrømsanalyse i produktion
Hvordan skaber vi et overblik over produktionen, så vi kan skabe...
17. Maj 2024
Morten Friis Jacobsen
Hvad er Kaizen?
Hvordan du kan involvere dine medarbejdere i at lave løbende...
13. Maj 2024
Morten Friis Jacobsen
Tillidsbaseret Lean
Hvis den fulde effekt af Lean skal opnås, skal der udvises tillid...
25. April 2024
Ann Møller Svendsen
Lean Virksomhed
Få et hurtigt overblik over Lean. En vej til tilfredse kunder og glade...
29. Marts 2024
Ann Møller Svendsen
Coaching og GROW-modellen
Blandt de mange coachingmodeller, står GROW-modellen ud som en...
26. Februar, 2024
Henrik Schalech
Kunsten at vælge det rette værktøj
Hvilket Lean værktøj er det bedste og mest anvendte? Værktøj er ikke målet...
9. Januar, 2024
Allan B. Rix
Lean Startup
Lean Startup giver dig et rammeværktøj til at udvikle og innovere nye...
15. December, 2023
Amalie Khiljee
Toyota Kata som Kaizen Blitz
En kortsigtet metode til at skabe momentum og synliggøre...
30. November, 2023
Morten Friis Jacobsen
Coop implementerer TWI og TTT
Coop har implementeret TWI og TTT og uddannet interne...
5. Oktober, 2023
Pernille Landbo
Flow i et DMAIC projekt
Vil du lære at skabe flow i et DMAIC projekt? Vi giver dig et overblik...
11. Juli, 2023
Kion Schmeltzer
Quality Function Deployment
Quality Function Deployment (QFD) oversætter forventninger til...
27. Juni, 2023
Kion Schmeltzer
Failure Mode Effect analysis
Failure Mode Effect Analysis (FMEA) er en struktureret og systematisk...
4. Maj 2023
Kion Schmeltzer
Lean forbedringsprojekt hos Jern og Glas
I denne case får du et indblik i, hvad implementeringen af Lean...
24. April, 2023
Kurt Hansen
Lean med Morten Münster
Der findes en metode, der gør, at medarbejderne får det bedre...
18. April, 2023
Ann Møller Svendsen
Skab forståelse for Lean forandringen
Brug adfærdsprofiler som et redskab til at skabe forståelse hos alle dine...
20. Marts, 2023
Pernille Landbo
Leader Standard Work
Hvordan skaber vi større fokus på at standardisere ledelsesarbejdet...
10. Februar, 2023
Ann Møller Svendsen
Når 5S bliver til mere end bare oprydning
Et 5S-system kræver først og fremmest god ledelse. Det er ledelsen...
9. September, 2022
Ann Møller Svendsen
Hvad er 5S?
5S er et værktøj fra Lean værktøjskassen, der har til formål at skabe orden...
15. August, 2022
Ann Møller Svendsen
Lean kan løfte bæredygtighed
Lean kan være vejen til at opnå et nyt syn på bæredygtighed som en...
30. Juni, 2022
Simone Sæderup Nielsen
Agile Scrum
Agile Scrum spiller godt sammen med Lean og har mange fælles elementer.
25. May, 2022
Morten Friis Jacobsen
Forandringsledelse
Hvordan opnås en succesfuld forandring? De bedste værktøjer er ærlighed...
12. April, 2022
Pernille Landbo & Ann Møller Svendsen
SIPOC
SIPOC er et værktøj, som oftest anvendes i Define-fasen i Six Sigma og i...
8. Marts, 2022
Kion Schmeltzer
Hvorfor måle CO2 aftryk?
Evnen til at kunne svare på CO2-spørgsmål er blevet vigtig for...
28. Februar, 2022
Simone Sæderup Nielsen
Fastholdelse af TWI jobinstruktion
Hvordan du kan sikre den interne træningskultur gennem...
31. Januar, 2022
Allan B. Rix
Hvad er TWI?
Hvordan en virksomhed kan arbejde med standardiseret arbejde og dermed...
26. Januar, 2022
Allan B. Rix
Grøn omstilling med Lean
Hvordan du kan starte grøn omstilling i din virksomhed ved at bruge Lean...
10. December, 2021
Simone Sæderup Nielsen
Hvad er Lean Ledelse?
Hvordan du gennem god ledelse kan få medarbejderne motiveret...
2. December, 2021
Ann Møller Svendsen & Pernille Landbo
Lean hos HORN Bordplader
Den midtjyske bordpladefabrik har samarbejdet med...
16. November, 2021
Simone Sæderup Nielsen
Hvad er Toyota Kata?
Med Toyota Kata kan du skabe en forbedringskultur, der sikrer...
29. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen
Hvad er Lean Six Sigma?
I både Lean og Six Sigma stræbes efter værdi for kunden, den højest...
8. Oktober, 2021
Kion Schmeltzer
Hvad er Six Sigma?
Six Sigma sikrer, at man arbejder struktureret med data og...
8. Oktober, 2021
Kion Schmeltzer
Hvad er Lean?
Hvad er Lean? Det spørgsmål får vi stillet utallige gange, og ofte...
8. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen
Toyota Kata hos Carletti
Lean Akademiet har hjulpet Carletti med at optimere produktionen...
8. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen