

Tekst Af
MORTEN FRIIS JACOBSEN
Morten er ekspert i Toyota Kata og er blandt andet uddannet fra University of Michigan. Han har været konsulent på Danmarks første Toyota Kata opgave.
KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.
30. November, 2023
Toyota Kata som Kaizen Blitz Vi har i Lean Akademiet over en længere periode oplevet, hvordan ledelse og kultur spiller en stadig større rolle, når virksomheder skal opnå markante og vedholdende resultater med deres Lean arbejde.
Morten Friis Jacobsen har helliget sig Toyota Kata, og metoden indgår i alt, hvad han foretager sig - i større eller mindre grad. Toyota Kata repræsenterer det meget langsigtede træk, hvor netop kulturskabelsen er den bærende kraft i udviklingen.
Der er derimod ikke meget, der taler for kulturskabelse i en Kaizen Blitz. Værktøjet er fremragende, når et team arbejder mod et specifikt mål i en meget kort og intensiv periode, men i et forbedrings-/udviklingsperspektiv er det ikke effektivt. Det er hverken vedholdende eller bæredygtigt - i bedste fald oplever hvert procesområde 2-3 'bursts'.
Set i lyset af dette kan overskriften være både tvetydig og modstridende. Daglige, systematiske forbedringer er langt mere effektive end lejlighedsvise events. Det er indiskutabel – på den lange bane!
Desværre kan det som konsulent være svært at forene langsigtede strategier med den virkelighed, vi står overfor. Danske virksomheder, som gentagende gange har fejlet i deres tilgang til Lean med den dyrebare konsekvens, at udviklingen er gået i stå. Støvet har lagt sig over forbedringstavlerne, og kælderens mange ruller af brunt papir vidner om en fortid med værdistrømsanalyser og potentialer, der aldrig blev indfriet.
Når en organisation ikke har kunne løfte sit niveau i lang tid, så bliver de bange for kraftprøven i et langsigtet projekt. Kan man overkomme det? Kan man overhovedet komme i gang? Kan inertien etableres? Er der momentum til at få det kickstartet?
Det er en nervøs energi, der kommer – og den energi skal vi bruge i et tilløb!
5 dage - det er alt, hvad der skal til. Vi benytter Toyota Kata i en Kaizen Blitz. En kortsigtet metode til at skabe momentum og synliggøre potentiale. Der er tale om en meget minimalistisk tilgang til kulturskabelse.
Kaizen Blitz - eller Kaizen Event
En Kaizen Blitz, også kendt som Rapid Improvement Event eller Kaizen Event, er en kortvarig, intensiv indsats for at opnå betydelige forbedringer inden for en begrænset tidsramme. Strukturen af en Kaizen Blitz kan variere afhængigt af organisationens behov og det specifikke område, der skal forbedres. Der er ikke noget manuskript på disse koncepter, men her er, hvad vi har gjort:
Forberedelse:
- Sæt en retning: Definér en udfordring (Challenge), som klart definerer, hvad målet med Kaizen Blitz’en er. Dette kunne være at optimere output gennem bedre gennemløbstid, forbedret kvalitet eller øget oppetid.
- Vælg Team: Sæt et tværfunktionelt team sammen, der har relevant viden om processen, der skal forbedres.
- Planlægning: Udarbejd en grundig analyse af den nuværende situation (Current Condition), med sætligt fokus på at få beskrevet tilstanden i forhold til den overordnede udfordring fra pkt.1. Udvælg herefter det område i den nuværende situation, som skal starte forbedringsarbejdet. Målsæt dette fokusområde som et delmål (Target condition) med en defineret deadline. Her er tidsplanen vigtig, så der skal være en plan for, hvordan Kaizen Blitz’en vil blive gennemført.
Aktiv gennemførelse:
- Opstartsmøde: Start med et kickoff-møde, der inkluderer en introduktion til Improvement Kata principperne. Præsentér så retningen, nu-situationen samt tidsplanen med krystalklare forventninger til teamet.
- Analyse: Brug teamet til at analysere årsager til den forskel, der har vist sig mellem nuværende tilstand og målsætningen for det identificerede nøgleområde for forbedring. Involvér teamet i brainstorming for at generere ideer og udvikle hypoteser til identificerede problemer eller flaskehalse.
Eksperimentér med læring:
- Prioritering: Brug Coaching Kata til at guide teamet i at prioritere løsninger baseret på eksperimenter og deres forventede effekt.
- Eksperimentér: Gennemfør eksperimenter som en del af Improvement Kata. Brug coaching for at støtte teamet i at tilpasse og justere deres tilgang. Fokusér på at få læringen fra ét eksperiment brugt til at definere et nyt.
Opfølgning og kontrol:
- Måling af Resultater: Evaluér og mål de opnåede resultater i forhold til de opstillede delmål.
- Læringspunkter: Identificér og dokumentér læringer fra eksperimenterne. Brug Coaching Kata for at styrke den kontinuerlige læringsproces.
- Fastholdelse: Udvikl standarder og procedurer for at sikre, at forbedringerne opretholdes over tid. Husk at opdatere nu-situationen med de nye tiltag.
Afslutning og fejring:
- Afslutningsmøde: Hold et afsluttende møde ved at bruge Coaching Kata-principperne til at reflektere over læringer og fejre succeserne.
- Fejring: Fejr ikke kun opnåede resultater, men også læringen og udviklingen af teamet gennem processen.
- Denne tilgang integrerer Improvement Kata og Coaching Kata som en del af Kaizen Blitz-strukturen og understreger betydningen af kontinuerlig læring, eksperimentering og justering af processer for at opnå og opretholde forbedringer over tid.
- Husk, at nøglen til succes er aktiv deltagelse fra teamet. En blitz består af en lang række hurtige læringseksperimenter udført af teamet og bruges som en kick-starter mod en kultur med kontinuerlig forbedring.
Toyota Kata som Kaizen Blitz - kickstart en forandring
Når man bruger Toyota Kata som Kaizen Blitz, er der hovedsagligt fokus på at involvere medarbejderne i beslutningerne og generere begejstring. Det er vigtigt at demonstrere, at forandringer ikke behøver at blive etableret igennem lange implementeringsforløb. Formålet her er netop at skabe en følelse af fremdrift!
Gennem vores arbejde med Toyota Kata har vi oplevet, hvordan Kaizen Blitz kan være det helt rigtige værktøj til at kickstarte en længere rejse. Det kan være den eneste rigtige metode til at angribe en ustabil proces, og det kan være den bedste metode til at opnå hurtige, markante resultater. Vi har bare glemt noget essentielt i vores tilgang til Blitzen – nemlig den transformationsfase, der skal gøre events til daglige rutiner. Her er Toyota Kata som Kaizen Blitz svaret.
KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.

Tekst af
MORTEN FRIIS JACOBSEN
Morten er ekspert i Toyota Kata og er blandt andet uddannet fra University of Michigan. Han har været konsulent på Danmarks første Toyota Kata opgave.
RELATERET LÆSNING
Vil du læse mere? Vi har samlet et par artikler, der måske kan inspirere dig i dit videre forbedringsarbejde.
Hvad er Toyota Kata?
Hvad er Lean?
- LA Library
- Artikler
- Lean
- Ledelse
- Artikel
- Bæredygtighed
- Case
- TWI
- Six Sigma
- VSA
- Kaizen
- Adfærd
- Toyota Kata
- Podcast
- 5S
Fem trin til succes med Lean i hverdagen
Lean er mere end blot en teoretisk ramme, meget mere. Det er en praktisk tilgang, der kan ændre måden...
15. Maj, 2025
Henrik Schalech
Forandringsledelse og organisatorisk forankring med ADKAR
Forandringsledelse er en afgørende faktor, når vi skal implementere Lean.
29. April, 2025
Pernille Landbo
Lean og Bæredygtighed: En integreret tilgang
Lean handler om at eliminere spild og skabe værdi – men hvad...
28. Marts 2025
Henrik Schalech
Måling af medarbejdertilfredshed
Hvordan måler vi på medarbejdertilfredshed. En måling af medarbejdertilfredshed...
10. Februar, 2025
Henrik Schalech
Kulturændring
Kulturændring er svært - Lean kulturen kommer ikke af sig selv
4. Januar 2025
Ann Møller Svendsen
Lean Ledelse
Ledelsen bør efterspørge Lean og det skal ske fra toppen...
4. December 2024
Ann Møller Svendsen
Styrk din bæredygtighedsindsats med Lean
Mange kæmper med at finde balancen mellem effektivitet og ansvarlighed...
18. November, 2024
Henrik Schalech
Lean understøtter vækstrejsen...
Læs med her, hvor Allan B. Rix er i samtale med fabriksdirektør...
28. Oktober, 2024
Allan B. Rix
Kunsten at følge og fastholde en standard
Hvis vi som virksomhed vil arbejde med Lean og skabe en forbedringskultur...
11. September 2024
Allan B. Rix
AI og Six Sigma I fremtidens optimeringsarbejde
Six Sigma styrker vores forståelse...
29. August, 2024
Kion Schmeltzer
A3 Problemløsning med Six Sigma
Hvordan A3 problemløsning (Praktisk Problemløsning...
1. Juli, 2024
Kion Schmeltzer
Målstyring
Hvad er målstyring og hvorfor skal vi målstyre? Nedbrydning af mål...
24. Maj 2024
Ann Møller Svendsen
Vejledning til VSA - administration
Kortlægning af værdistrømsanalyse i administration...
21. Maj 2024
Ann Møller Svendsen
Vejledning til VSA - produktion
Fremgangsmåde til kortlægning af værdistrømsanalyse i produktion...
21. Maj 2024
Ann Møller Svendsen
Værdistrømsanalyse i produktion
Hvordan skaber vi et overblik over produktionen, så vi kan skabe...
17. Maj 2024
Morten Friis Jacobsen
Hvad er Kaizen?
Hvordan du kan involvere dine medarbejdere i at lave løbende...
13. Maj 2024
Morten Friis Jacobsen
Tillidsbaseret Lean
Hvis den fulde effekt af Lean skal opnås, skal der udvises tillid...
25. April 2024
Ann Møller Svendsen
Lean Virksomhed
Få et hurtigt overblik over Lean. En vej til tilfredse kunder og glade...
29. Marts 2024
Ann Møller Svendsen
Coaching og GROW-modellen
Blandt de mange coachingmodeller, står GROW-modellen ud som en...
26. Februar, 2024
Henrik Schalech
Kunsten at vælge det rette værktøj
Hvilket Lean værktøj er det bedste og mest anvendte? Værktøj er ikke målet...
9. Januar, 2024
Allan B. Rix
Lean Startup
Lean Startup giver dig et rammeværktøj til at udvikle og innovere nye...
15. December, 2023
Amalie Khiljee
Toyota Kata som Kaizen Blitz
En kortsigtet metode til at skabe momentum og synliggøre...
30. November, 2023
Morten Friis Jacobsen
Coop implementerer TWI og TTT
Coop har implementeret TWI og TTT og uddannet interne...
5. Oktober, 2023
Pernille Landbo
Flow i et DMAIC projekt
Vil du lære at skabe flow i et DMAIC projekt? Vi giver dig et overblik...
11. Juli, 2023
Kion Schmeltzer
Quality Function Deployment
Quality Function Deployment (QFD) oversætter forventninger til...
27. Juni, 2023
Kion Schmeltzer
Failure Mode Effect analysis
Failure Mode Effect Analysis (FMEA) er en struktureret og systematisk...
4. Maj 2023
Kion Schmeltzer
Lean forbedringsprojekt hos Jern og Glas
I denne case får du et indblik i, hvad implementeringen af Lean...
24. April, 2023
Kurt Hansen
Lean med Morten Münster
Der findes en metode, der gør, at medarbejderne får det bedre...
18. April, 2023
Ann Møller Svendsen
Skab forståelse for Lean forandringen
Brug adfærdsprofiler som et redskab til at skabe forståelse hos alle dine...
20. Marts, 2023
Pernille Landbo
Leader Standard Work
Hvordan skaber vi større fokus på at standardisere ledelsesarbejdet...
10. Februar, 2023
Ann Møller Svendsen
Når 5S bliver til mere end bare oprydning
Et 5S-system kræver først og fremmest god ledelse. Det er ledelsen...
9. September, 2022
Ann Møller Svendsen
Hvad er 5S?
5S er et værktøj fra Lean værktøjskassen, der har til formål at skabe orden...
15. August, 2022
Ann Møller Svendsen
Lean kan løfte bæredygtighed
Lean kan være vejen til at opnå et nyt syn på bæredygtighed som en...
30. Juni, 2022
Simone Sæderup Nielsen
Agile Scrum
Agile Scrum spiller godt sammen med Lean og har mange fælles elementer.
25. May, 2022
Morten Friis Jacobsen
Forandringsledelse
Hvordan opnås en succesfuld forandring? De bedste værktøjer er ærlighed...
12. April, 2022
Pernille Landbo & Ann Møller Svendsen
SIPOC
SIPOC er et værktøj, som oftest anvendes i Define-fasen i Six Sigma og i...
8. Marts, 2022
Kion Schmeltzer
Hvorfor måle CO2 aftryk?
Evnen til at kunne svare på CO2-spørgsmål er blevet vigtig for...
28. Februar, 2022
Simone Sæderup Nielsen
Fastholdelse af TWI jobinstruktion
Hvordan du kan sikre den interne træningskultur gennem...
31. Januar, 2022
Allan B. Rix
Hvad er TWI?
Hvordan en virksomhed kan arbejde med standardiseret arbejde og dermed...
26. Januar, 2022
Allan B. Rix
Grøn omstilling med Lean
Hvordan du kan starte grøn omstilling i din virksomhed ved at bruge Lean...
10. December, 2021
Simone Sæderup Nielsen
Hvad er Lean Ledelse?
Hvordan du gennem god ledelse kan få medarbejderne motiveret...
2. December, 2021
Ann Møller Svendsen & Pernille Landbo
Lean hos HORN Bordplader
Den midtjyske bordpladefabrik har samarbejdet med...
16. November, 2021
Simone Sæderup Nielsen
Hvad er Toyota Kata?
Med Toyota Kata kan du skabe en forbedringskultur, der sikrer...
29. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen
Hvad er Lean Six Sigma?
I både Lean og Six Sigma stræbes efter værdi for kunden, den højest...
8. Oktober, 2021
Kion Schmeltzer
Hvad er Six Sigma?
Six Sigma sikrer, at man arbejder struktureret med data og...
8. Oktober, 2021
Kion Schmeltzer
Hvad er Lean?
Hvad er Lean? Det spørgsmål får vi stillet utallige gange, og ofte...
8. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen
Toyota Kata hos Carletti
Lean Akademiet har hjulpet Carletti med at optimere produktionen...
8. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen