6 MINUTTERS LÆSNING
AF KION SCHMELTZER
Kion har mere end 25 års undervisningserfaring med Lean Six Sigma, og han har selv opnået det højeste Six Sigma certificeringsniveau – det Sorte Master Bælte, og det gør ham til en af de højest uddannede trænere i branchen.
KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.
27. JUNI, 2023
6 MINUTTERS LÆSNING
AF KION SCHMELTZER
Quality Function Deployment (QFD)
Nr. 18 / Juni 2023 / Artikler
Hvordan sikrer du, at dine CTQ’er (Critical to Quality) og krav fordeles på hele værdistrømmen - og sikrer en tværgående dialog?
Kender du det at arbejde i en brandslukningskultur? I en kultur, hvor problemerne opdages for sent? I en virksomhed, hvor dialogen mellem værdistrømmens aktører ikke proaktivt sikres, inden problemerne pludselig kommer til overfladen - og typisk først i forbindelse med lanceringen af et produkt eller en service?
Må vi præsentere værktøjet QFD. Et værktøj, som vi underviser i på Six Sigma Black Belt modulet eller i forbindelse med Design for Six Sigma træning.
Værktøjet blev oprindeligt udviklet af Shigeru Mizuno (1910-1989) og Yoji Akao (1928-2016) i Japan i 1966. Første gang vi så værktøjet rullet fuldt ud var i 1972 i forbindelse med designet af en olietanker produceret af Mitsubishi Heavy Industries. I dag er quality function deployment (QFD) beskrevet i ISO 16355-1:2015.
QFD bruges i en design fase for at sikre, at din service eller dit produkt leverer værdi og kvalitet allerede fra den dag, du lancerer din nye service eller produkt.
QFD værktøjet bruges til at oversætte kundens forventninger (VOX) til aktiviteter og design, så du kan sikre, at dit produkt altid leverer den ønskede kvalitet. Dette gør værktøjet ved at identificere og transformere kundekrav til meningsfulde og målbare parametre, som vi kan kontrollere og arbejde efter. Værktøjet hjælper med at prioritere de aktiviteter, vi skal udføre eller forbedre i processen eller designet for at sikre kundens forventninger. Værktøjet er et fantastisk værktøj til alle processer, som går på tværs af flere forskellige afdelinger og ansvarsområder – og det hjælper med at sikre en tværfunktionel dialog tidligt i udviklingsprocessen.
Værktøjet udfylder flere funktioner:
- Analyse og prioritering af kundekrav
- Konkurrentanalyse
- Prioritering af kritiske faktorer
- Oversættelse af disse faktorer til produkt- eller proceskarakteristika.
Samtidig bruges værktøjet i alle fire faser af udviklingsprocessen:
- Produkt planlægning
- Design planlægning
- Proces planlægning
- Kontrol planlægning
En QFD består af flere HOQ’er (House of Quality), og de to navne kan virke forvirrende. Forskellen bliver dog tydelig med nedenstående eksempel:
Et enkelt ’hus’ kaldes en HOQ. Grundstrukturen af dette ’hus’ vil se ud som følgende:
Efterfølgende ’rulles’ dette hus dybere og dybere for til sidst at beskrive de ting i produktionen, der skal styres efter. Dette kan forklares med følgende illustration.
QFD værktøjet bør være en del af designprocessen af enhver udviklingsafdeling. En R & D-afdeling vil dog kun kunne tage ’ejerskabet’ af værktøjet, men ikke kunne bruge værktøjet uden input fra samtlige relevante afdelinger, som har et medansvar for at levere kundens forventninger.
Følgende case er et simplificeret eksempel, som illustrerer hvordan et enkelt HOQ opbygges og kan bruges som inspiration. Casen er baseret på udviklingen af en drone.
Den endelige QFD ser ud som følgende, men nedbrydes efterfølgende:
Nedbrydning af QFD i steps:
Step 1 - Kundekrav
List kundens krav til dit produkt. Her bruger du den generelle Six Sigma værktøjskasse. I dette tilfælde ønsker kunden en drone, som er pæn, har en lav vægt, er stille, har et super HD kamera, er stabil og kan flyve langt. Disse kundekrav prioriteres på en skala fra 1-5, hvor 5 er det vigtigste for kunden.
Step 2 - Konkurrentanalyse
Næste skridt er at beskrive vores funktionelle krav. I dette tilfælde har vi en jury, som definerer flot design, at fokus skal være på vægt, størrelse, støj, pixels, gyroskop og rækkevidde, som illusterer, om vi lever op til kundens forventninger.
Herefter faciliterer vi en diskussion om sammenhængen mellem vores kundes krav og vores funktionelle krav. Skalaen er typisk 0-3-9, hvor 9 illustrerer en stærk sammenhæng.
Herefter illustreres de funktionelles kravs vigtighed ved at udregne en score mellem kundens prioriteringer og sammenhængen med de funktionelle krav. Vægten har fx en score på 45 ud fra (2x9)+(4x3)+(5x3). Dette giver en rangering som nr. 5 ud af 7 funktionelle krav, hvor dronens evne til at flyve langt er rangeret som prioritet 1.
Under rangeringen illustreres vores målbare targets, specifikationer, enheder, eksisterende performance og benchmark op mod de vigtigste konkurrenters – samt der laves en rangering af sværhedsgraden af de specifikke funktionelle krav. Dette tvinger vores organisation til at oversætte kundens krav og forventninger til specifikke design features, vi som designere skal evne at levere i vores design.
Efterfølgende laver vi ’taget’ af huset. Dette er kritisk for, at vi så tidligt som muligt får en dialog om sammenhængen mellem vores funktionelle krav og deres indvirkning på hinanden. Arbejder de sammen hen imod kundens forventninger eller modarbejder de hinanden. I dette eksempel vil en større størrelse betyde en større vægt.
Du har nu lavet det første hus (HOQ), og du kan vælge at ’rulle’ huset og gøre de kritiske funktionelle krav til ’kundekrav’ på næste HOQ - og derved komme niveauet dybere. Vi fortsætter med dette til vi har de specifikke krav, som skal opfyldes i produktionen for at kunne levere kundens forventninger.
Dette er konceptet i en QFD – og det endelige eksempel vil se ud som følgende:
Vi håber, at ovenstående har givet dig lyst til at prøve QFD værktøjet. Der er ingen tvivl om, at værktøjet er fra den øverste hylde i Six Sigma værktøjskassen, men værktøjet løser så mange af vores klassiske udfordringer meget tidligt i udviklingsfasen. Særligt værktøjets evne til at oversætte kundens krav til målbare funktionelle krav og den strukturelle sikring af den tværgående dialog skal fremhæves.
Kontakt gerne Lean Akademiet, hvis du ønsker træning i QFD.
KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.
AF KION SCHMELTZER
Kion har mere end 25 års undervisningserfaring med Lean Six Sigma, og han har selv opnået det højeste Six Sigma certificeringsniveau – det Sorte Master Bælte, og det gør ham til en af de højest uddannede trænere i branchen.
RELATERET LÆSNING
Vil du læse mere? Vi har samlet et par artikler, der måske kan inspirere dig i dit videre forbedringsarbejde.
- Alle
- Artikler
- Six Sigma
- Podcast
- Adfærd
- Lean
- Cases
- Ledelse
- 5S
- Bæredygtighed
- TWI
- Toyota Kata
- Uddannelse
Flow i et DMAIC projekt
Kion Schmeltzer
Nr. 19 / Juli 2023 / Artikler
Vil du lære at skabe flow i et DMAIC projekt? Vi giver dig et overblik med en simpel grundstruktur, der viser leverancer og værktøjer.
Quality Function Deployment
Kion Schmeltzer
Nr. 18 / Juni 2023 / Artikler
Quality Function Deployment (QFD) oversætter forventninger til aktiviteter og design. Og sikre at dit produkt leverer den ønskede kvalitet.
Lean med Morten Münster
Ann Møller Svendsen
Nr. 1 / Apr. 2023 / Podcast
Der findes en metode, der gør, at medarbejderne får det bedre, kunderne får det bedre, og virksomheden tjener flere penge.
Failure Mode Effect analysis
Kion Schmeltzer
Nr. 17 / Maj 2023 / Artikler
Failure Mode Effect Analysis (FMEA) er en struktureret og systematisk teknik til risikoanalyse til proces- og designejeres værktøjskuffe.
Lean forbedringsprojekt hos Jern og Glas
Kurt Hansen
Nr. 6 / Apr. 2023 / Cases
I denne case får du et indblik i, hvad implementeringen af Lean med fokus på forbedringsarbejdet har betydet for Jern og Glas.
Skab forståelse for Lean forandringen
Pernille Landbo
Nr. 16 / Mar. 2023 / Artikler
Brug adfærdsprofiler som et redskab til at skabe forståelse hos alle dine medarbejdere.
Leader Standard Work
Ann Møller Svendsen
Nr. 15 / Feb 2023 / Artikler
Hvordan skaber vi større fokus på at standardisere ledelsesarbejdet, det vi i Lean begrebsverdenen kalder for Leader Standard Work?
Når 5S bliver til mere end bare oprydning
Ann Møller Svendsen
Nr. 5 / Sep 2022 / Cases
Et 5S-system kræver først og fremmest god ledelse. Det er ledelsen, der efterspørger 5S, sætter rammerne og er vedholdende.
Hvad er 5S?
Ann Møller Svendsen
Nr. 14 / Aug 2022 / Artikler
5S er et værktøj fra Lean værktøjskassen, der har til formål at skabe orden og
struktur og fjerne spild, så din arbejdsdag bliver mere effektiv.
Lean kan løfte bæredygtighed
Simone Sæderup Nielsen
Nr. 13 / Jun 2022 / Artikler
Lean kan være vejen til at opnå et nyt syn på bæredygtighed som en integration af proceseffektivitet og bæredygtighedskoncepter.
Agile Scrum
Morten Friis Jacobsen
Nr. 12 / Maj 2022 / Artikler
Agile Scrum spiller godt sammen med Lean og har mange fælles elementer. Vi giver dig en introduktion til metoden.
Forandringsledelse
Pernille Landbo & Ann Møller Svendsen
Nr. 11 / Apr. 2022 / Artikler
Hvordan opnås en succesfuld forandring? De bedste værktøjer er ærlighed og transparens over for medarbejderne.
SIPOC
Kion Schmeltzer
Nr. 10 / Mar. 2022 / Artikler
SIPOC er et værktøj, som oftest anvendes i Define-fasen i Six Sigma og i Analysefasen i Lean.
Hvorfor måle CO2 aftryk?
Simone Sæderup Nielsen
Nr. 09 / Feb. 2022 / Artikler
Evnen til at kunne svare på CO2-spørgsmål er blevet vigtig for virksomhedens image og konkurrenceevnen.
Fastholdelse af TWI Jobinstruktion
Allan B. Rix
Nr. 08 / Jan. 2022 / Artikler
Hvordan du kan sikre den interne træningskultur gennem fastholdelse af TWI Jobinstruktion - vi giver dig vores tilgang.
Hvad er TWI?
Allan B. Rix
Nr. 07 / Jan. 2022 / Artikler
Hvordan en virksomhed kan arbejde med standardiseret arbejde og dermed sikre en ensartet kvalitet, som løbende forbedres.
Grøn omstilling med Lean
Simone Sæderup Nielsen
Nr. 06 / Dec. 2021 / Artikler
Hvordan du kan starte grøn omstilling i din virksomhed ved at bruge Lean værktøjerne med et bæredygtigt perspektiv.
Hvad er Lean Ledelse?
Ann Møller Svendsen & Pernille Landbo
Nr. 05 / Dec. 2021 / Artikler
Hvordan du gennem god
ledelse kan få medarbejderne motiveret til at arbejde positivt med de forandringer, som en Lean implementering naturligt medfører.
Hvad er Toyota Kata?
Morten Friis Jacobsen
Nr. 04 / Okt. 2021 / Artikler
Med Toyota Kata kan du skabe en forbedringskultur, der sikrer den fortsatte udvikling for virksomheden. Vi introducerer dig til Improvement- og Coaching Kata.
Hvad er Lean Six Sigma?
Kion Schmeltzer
Nr. 03 / Okt. 2021 / Artikler
I både Lean og Six Sigma stræbes efter værdi for kunden, den højest mulige kvalitet samt de mest effektive processer for virksomheden.
Hvad er Six Sigma?
Kion Schmeltzer
Nr. 02 / Okt. 2021 / Artikler
Six Sigma sikrer, at man arbejder struktureret med data og dermed kan underbygge sine hypoteser og bevise resultater.
Hvad er Lean?
Morten Friis Jacobsen
Nr. 01 / Okt. 2021 / Artikler
Hvad er Lean? Det spørgsmål får vi stillet utallige gange, og ofte er der en del fordomme knyttet til kommentarerne. Lad os give dig et overblik.
Lean hos HORN Bordplader
Simone Sæderup Nielsen
Nr. 04 / Nov. 2021 / Cases
Den midtjyske bordpladefabrik har samarbejdet med Lean Akademiet for at få uddannet medarbejdere og implementeret Lean i produktionen. Her får du et ærligt indblik i denne proces.
Toyota Kata hos Carletti
Morten Friis Jacobsen
Nr. 02 / Okt. 2021 / Cases
Lean Akademiet har hjulpet Carletti med at optimere produktionen af den klassiske P-tærte ved at skabe løbende forbedringer med Toyota Kata.
Toyota Kata hos Haldor Topsøe
Morten Friis Jacobsen
Nr. 01 / Okt. 2021 / Cases
Haldor Topsøe har med Toyota Kata forbedret en fabriksproces i Frederikssund med hele 20 procent. En coach i fabrikshallen kan få driftsoperatører og industrirobotter til at yde mere.
Lean Yellow Belt
Lean Akademiet
Uddannelsesbeskrivelse (PDF)
En introduktion til Lean. Start din Lean rejse her – vi introducerer dig til Lean mindsettet, og giver dig værktøjerne til at arbejde med Lean.
Lean Green Belt
Lean Akademiet
Uddannelsesbeskrivelse (PDF)
Vil du være Lean Green Belt og succesfuldt kunne gennemføre Lean projekter med målbare resultater?
Lean Black Belt
Lean Akademiet
Uddannelsesbeskrivelse (PDF)
Denne uddannelse er til dig, der vil kunne lede en succesfuld Lean implementering. Du får både værktøjer og metoder til at skabe momentum og ejerskab på tværs af forbedringsarbejdet.
Lean Master Black Belt
Lean Akademiet
Uddannelsesbeskrivelse (PDF)
Denne uddannelse er til dig, der vil være blandt de dygtigste Lean specialister, som andre søger råd og vejledning hos.
Six Sigma White Belt
Lean Akademiet
Uddannelsesbeskrivelse (PDF)
Start din Six Sigma rejse her – vi introducerer dig til Six Sigma universet
Six Sigma Yellow Belt
Lean Akademiet
Uddannelsesbeskrivelse (PDF)
Start din Six Sigma rejse her – vi introducerer dig til Six Sigma mindsettet, og giver dig værktøjerne til at arbejde med Six Sigma. Six Sigma lægger et lag på toppen af Lean forståelsen, og vi træner dig i at arbejde struktureret med data.
Six Sigma Green Belt
Lean Akademiet
Uddannelsesbeskrivelse (PDF)
Vil du kunne gennemføre en Six Sigma implementering med målbare resultater?
Six Sigma Black Belt
Lean Akademiet
Uddannelsesbeskrivelse (PDF)
Denne uddannelse er til dig, der vil kunne lede en succesfuld Six Sigma implementering. Du får både værktøjer og metoder til at skabe momentum og ejerskab i forbedringsarbejdet.
TWI
Lean Akademiet
Uddannelsesbeskrivelse (PDF)
Vil du lære, hvordan man kan udøve hurtig og effektiv instruktion, som gør jer i stand til at fastholde standarder og skabe løbende forbedringer?
Certificerede uddannelser
Når du tilmelder dig en uddannelse hos Lean Akademiet, er du sikker på at blive undervist af instruktører, som uge efter uge er ude i virksomheder for at implementere Lean og Six Sigma i praksis. Vi tilbyder dig levende undervisning på højt niveau.
Lean Green Belt
Vi introducerer dig til Lean tankegangen og værktøjerne, og du bliver den kompetente Lean projektdeltager til støtte i optimeringsprojekter.
Lean Green Belt
Vil du kunne gennemføre en Lean implementering med målbare resultater? Her bliver du den kompetente Lean projektleder til optimeringsprojekter.
Lean Black Belt
Ønsker du kompetencer til at gennemføre en Lean udrulning? På denne uddannelse bliver du en processpecialist, der arbejder på tværs af organisationen.
Lean Master Black Belt
Dette er vores top-uddannelse. Vi uddanner dig til at være blandt de allerdygtigste til Lean på 12 dage fra start til slut.
Nyhedsbrev
Modtag den nyeste viden om Lean og Lean Six Sigma samt updates på kurser, uddannelser og andet relateret brancheinformation - uden anden investering end dit navn, din e-mail og et tryk på knappen.