

Tekst af
KION SCHMELTZER
Kion har mere end 25 års undervisningserfaring med Lean Six Sigma, og han har selv opnået det højeste Six Sigma certificeringsniveau.
KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.
8. Marts, 2022
SIPOC SIPOC er et værktøj, som oftest anvendes i Define-fasen i Six Sigma og i Analysefasen i Lean
Når vi laver en værdistrømsanalyse, kan det være værdifuldt at kombinere det med en SIPOC. I Six Sigma hjælper SIPOC os til at få defineret scope af vores procesoptimeringsprojekt.
'SIPOC' værktøjet, som vi kender det i dag, blev beskrevet sent i 80’erne, hvor værktøjet var en del af Total Quality Managements (TQM) værktøjskasse - og senere som Six Sigma værktøj i Six Sigma projekter (DMAIC).
Værktøjet kendes også som 'COPIS', og der kan være en pointe i at ’vende’ SIPOC’en rundt og tydeliggøre, at kunden er centrum i vores univers. Det er derfor præcis det samme værktøj, blot spejlvendt, og de fleste undervisningssessioner vil tage udgangspunkt i den klassiske opstilling SIPOC.
Værktøjet bruges af procesforbedrings-teams for at identificere alle relevante elementer i forbindelse med et forbedringsprojekt - inden selve arbejdet begynder. Værktøjet hjælper med at definere komplekse projekter som potentielt har brug for en skarpere scoping og/eller synliggørelse af potentielle kunder/interessenter, som er overset.
SIPOC er et værktøj både i Six Sigma og Lean
SIPOC er et værktøj, som oftest anvendes i Define-fasen i Six Sigma og i Analysefasen i Lean. Når vi laver en værdistrømsanalyse, kan det være yderst værdifuldt at kombinere det med en SIPOC. I Six Sigma hjælper SIPOC os til at få defineret scope af vores procesoptimeringsprojekt, giver os inspiration til input X'er og sikrer fokus på processens kunder og interessenter.
Man laver et diagram med 5 kolonner og starter med at udfylde Proces-kolonnen. Efter at den overordnede proces er beskrevet, udfyldes output af processen - vær opmærksom på, at der godt kan være flere outputs. Værdien her er at forstå det enkelte processteps mulige output, og ikke kun det endelige emne/service output. Vi ønsker at beskrive alt, som steppet genererer. Denne information kan efterfølgende bruges til at forstå og analysere kvaliteten af processen.
Næste trin er at få defineret kunden til outputtene. Her er en vigtig pointe, at kunden i en SIPOC forstås bredt. Det betyder, at kunden ikke kun er modtageren af outputtet, men også alle interessenter, som har en interesse i den analyserede proces/processtep - dette er lidt specielt for en SIPOC. Til sidst slutter man af med at definere de nødvendige input for at kunne udføre de enkelte processteps, og hvem leverandøren af inputtet er.
En SIPOC giver et team mulighed for at få et overblik over, hvad der kræves af input og output til en proces. Det er vigtigt at understrege, at en SIPOC ikke er en procestegning. Processen vil i en SIPOC blive beskrevet på et overordnet niveau og vil ikke være en fuld detaljeret procesbeskrivelse. Fokus er på scoping samt forståelse af de ting, som sker rundt om processen.
Når du laver en SIPOC, bør processteppene ikke fylde mere end 5-7 steps. Fylder det mere, kan det være tegn på, at du ikke har fået afgrænset dit scope godt nok.
Efter udarbejdelse af en SIPOC vil det ofte være betydeligt lettere for forbedringsteamet at definere CTQ'er ud fra hvert procestrin. CTQ står for 'Critical To Quality' – og beskriver, hvad der er kritisk i forhold til kvaliteten, og dette er en af hovedleverancerne i en Six Sigma Define-fase. I både Lean og Six Sigma er det utroligt vigtigt - og et krav - at have tydelige måltal, som viser kvaliteten af processen. Med dette værktøj i værktøjskassen gøres dette arbejde langt lettere.
Link mellem VSA og SIPOC
Vi har netop afholdt et Lean kursus, hvor kursisterne kombinerede deres værdistrømsanalyse med en SIPOC-analyse af udvalgte områder i værdistrømmen. Det gav deltagerne en bedre forståelse af kvalitetsbehov og problemer. Når du har lavet dit overbliksbillede, har du en god mulighed for at diskutere med de involverede medarbejdere, i forhold til hvor vi oplever kvalitetsbrist og dermed spild. Det er denne diskussion, som er så værdifuld.
Værktøjet kan bruges både som Lean værktøj og Six Sigma værktøj. Igen er det vigtigt at understrege, at Lean og Six Sigma supporterer hinanden rigtig godt. Fald ikke i den fælde at tro, at du som Six Sigma ressource ikke kan have stor nytte af at bruge Lean værktøjet '5 x hvorfor', eller at du som Lean ressource ikke kan bruge en SIPOC. Værktøjerne kan berige, udfordre og støtte alle optimeringsprojekter - og vores job som optimeringsressourcer er at have en værktøjskasse med en masse værdifulde værktøjer, som vi kan bruge baseret på typen af udfordring, viden, kompleksitet og kultur.
I Lean sammenhæng bruger du typisk SIPOC som kombination med din værdistrømsanalyse, mens den ofte står alene, når du arbejder med Define-fasen i Six Sigma. Måske har du brugt den på en anden kreativ måde?
Hos Lean Akademiet underviser vi i SIPOC på Six Sigma Yellow Belt uddannelsen - og i løbet af Six Sigma Green Belt uddannelsen arbejder kursisterne med deres egen SIPOC - på deres eget personlige projekt. Som altid sker den bedste læring ved praktisk brug af værktøjet – så vi håber, ovenstående har givet dig blod på tanden til dette. Vi lover, at dette værktøj giver værdi – og det bør være en del af alle optimeringsressourcers værktøjskasse.
KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.

Tekst af
KION SCHMELTZER
Kion har mere end 25 års undervisningserfaring med Lean Six Sigma, og han har selv opnået det højeste Six Sigma certificeringsniveau.
RELATERET LÆSNING
Vil du læse mere? Vi har samlet et par artikler, der måske kan inspirere dig i dit videre forbedringsarbejde.
Six Sigma eller Lean – eller Lean Six Sigma?
Hvad er Six Sigma?
- LA Library
- Artikler
- Lean
- Ledelse
- Artikel
- Bæredygtighed
- Case
- TWI
- Six Sigma
- VSA
- Kaizen
- Adfærd
- Toyota Kata
- Podcast
- 5S
Fem trin til succes med Lean i hverdagen
Lean er mere end blot en teoretisk ramme, meget mere. Det er en praktisk tilgang, der kan ændre måden...
15. Maj, 2025
Henrik Schalech
Forandringsledelse og organisatorisk forankring med ADKAR
Forandringsledelse er en afgørende faktor, når vi skal implementere Lean.
29. April, 2025
Pernille Landbo
Lean og Bæredygtighed: En integreret tilgang
Lean handler om at eliminere spild og skabe værdi – men hvad...
28. Marts 2025
Henrik Schalech
Måling af medarbejdertilfredshed
Hvordan måler vi på medarbejdertilfredshed. En måling af medarbejdertilfredshed...
10. Februar, 2025
Henrik Schalech
Kulturændring
Kulturændring er svært - Lean kulturen kommer ikke af sig selv
4. Januar 2025
Ann Møller Svendsen
Lean Ledelse
Ledelsen bør efterspørge Lean og det skal ske fra toppen...
4. December 2024
Ann Møller Svendsen
Styrk din bæredygtighedsindsats med Lean
Mange kæmper med at finde balancen mellem effektivitet og ansvarlighed...
18. November, 2024
Henrik Schalech
Lean understøtter vækstrejsen...
Læs med her, hvor Allan B. Rix er i samtale med fabriksdirektør...
28. Oktober, 2024
Allan B. Rix
Kunsten at følge og fastholde en standard
Hvis vi som virksomhed vil arbejde med Lean og skabe en forbedringskultur...
11. September 2024
Allan B. Rix
AI og Six Sigma I fremtidens optimeringsarbejde
Six Sigma styrker vores forståelse...
29. August, 2024
Kion Schmeltzer
A3 Problemløsning med Six Sigma
Hvordan A3 problemløsning (Praktisk Problemløsning...
1. Juli, 2024
Kion Schmeltzer
Målstyring
Hvad er målstyring og hvorfor skal vi målstyre? Nedbrydning af mål...
24. Maj 2024
Ann Møller Svendsen
Vejledning til VSA - administration
Kortlægning af værdistrømsanalyse i administration...
21. Maj 2024
Ann Møller Svendsen
Vejledning til VSA - produktion
Fremgangsmåde til kortlægning af værdistrømsanalyse i produktion...
21. Maj 2024
Ann Møller Svendsen
Værdistrømsanalyse i produktion
Hvordan skaber vi et overblik over produktionen, så vi kan skabe...
17. Maj 2024
Morten Friis Jacobsen
Hvad er Kaizen?
Hvordan du kan involvere dine medarbejdere i at lave løbende...
13. Maj 2024
Morten Friis Jacobsen
Tillidsbaseret Lean
Hvis den fulde effekt af Lean skal opnås, skal der udvises tillid...
25. April 2024
Ann Møller Svendsen
Lean Virksomhed
Få et hurtigt overblik over Lean. En vej til tilfredse kunder og glade...
29. Marts 2024
Ann Møller Svendsen
Coaching og GROW-modellen
Blandt de mange coachingmodeller, står GROW-modellen ud som en...
26. Februar, 2024
Henrik Schalech
Kunsten at vælge det rette værktøj
Hvilket Lean værktøj er det bedste og mest anvendte? Værktøj er ikke målet...
9. Januar, 2024
Allan B. Rix
Lean Startup
Lean Startup giver dig et rammeværktøj til at udvikle og innovere nye...
15. December, 2023
Amalie Khiljee
Toyota Kata som Kaizen Blitz
En kortsigtet metode til at skabe momentum og synliggøre...
30. November, 2023
Morten Friis Jacobsen
Coop implementerer TWI og TTT
Coop har implementeret TWI og TTT og uddannet interne...
5. Oktober, 2023
Pernille Landbo
Flow i et DMAIC projekt
Vil du lære at skabe flow i et DMAIC projekt? Vi giver dig et overblik...
11. Juli, 2023
Kion Schmeltzer
Quality Function Deployment
Quality Function Deployment (QFD) oversætter forventninger til...
27. Juni, 2023
Kion Schmeltzer
Failure Mode Effect analysis
Failure Mode Effect Analysis (FMEA) er en struktureret og systematisk...
4. Maj 2023
Kion Schmeltzer
Lean forbedringsprojekt hos Jern og Glas
I denne case får du et indblik i, hvad implementeringen af Lean...
24. April, 2023
Kurt Hansen
Lean med Morten Münster
Der findes en metode, der gør, at medarbejderne får det bedre...
18. April, 2023
Ann Møller Svendsen
Skab forståelse for Lean forandringen
Brug adfærdsprofiler som et redskab til at skabe forståelse hos alle dine...
20. Marts, 2023
Pernille Landbo
Leader Standard Work
Hvordan skaber vi større fokus på at standardisere ledelsesarbejdet...
10. Februar, 2023
Ann Møller Svendsen
Når 5S bliver til mere end bare oprydning
Et 5S-system kræver først og fremmest god ledelse. Det er ledelsen...
9. September, 2022
Ann Møller Svendsen
Hvad er 5S?
5S er et værktøj fra Lean værktøjskassen, der har til formål at skabe orden...
15. August, 2022
Ann Møller Svendsen
Lean kan løfte bæredygtighed
Lean kan være vejen til at opnå et nyt syn på bæredygtighed som en...
30. Juni, 2022
Simone Sæderup Nielsen
Agile Scrum
Agile Scrum spiller godt sammen med Lean og har mange fælles elementer.
25. May, 2022
Morten Friis Jacobsen
Forandringsledelse
Hvordan opnås en succesfuld forandring? De bedste værktøjer er ærlighed...
12. April, 2022
Pernille Landbo & Ann Møller Svendsen
SIPOC
SIPOC er et værktøj, som oftest anvendes i Define-fasen i Six Sigma og i...
8. Marts, 2022
Kion Schmeltzer
Hvorfor måle CO2 aftryk?
Evnen til at kunne svare på CO2-spørgsmål er blevet vigtig for...
28. Februar, 2022
Simone Sæderup Nielsen
Fastholdelse af TWI jobinstruktion
Hvordan du kan sikre den interne træningskultur gennem...
31. Januar, 2022
Allan B. Rix
Hvad er TWI?
Hvordan en virksomhed kan arbejde med standardiseret arbejde og dermed...
26. Januar, 2022
Allan B. Rix
Grøn omstilling med Lean
Hvordan du kan starte grøn omstilling i din virksomhed ved at bruge Lean...
10. December, 2021
Simone Sæderup Nielsen
Hvad er Lean Ledelse?
Hvordan du gennem god ledelse kan få medarbejderne motiveret...
2. December, 2021
Ann Møller Svendsen & Pernille Landbo
Lean hos HORN Bordplader
Den midtjyske bordpladefabrik har samarbejdet med...
16. November, 2021
Simone Sæderup Nielsen
Hvad er Toyota Kata?
Med Toyota Kata kan du skabe en forbedringskultur, der sikrer...
29. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen
Hvad er Lean Six Sigma?
I både Lean og Six Sigma stræbes efter værdi for kunden, den højest...
8. Oktober, 2021
Kion Schmeltzer
Hvad er Six Sigma?
Six Sigma sikrer, at man arbejder struktureret med data og...
8. Oktober, 2021
Kion Schmeltzer
Hvad er Lean?
Hvad er Lean? Det spørgsmål får vi stillet utallige gange, og ofte...
8. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen
Toyota Kata hos Carletti
Lean Akademiet har hjulpet Carletti med at optimere produktionen...
8. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen