![Kion Schmeltzer Lean Akademiet - medarbejder (Kion Schmeltzer)](https://leanaka.b-cdn.net/wp-content/uploads/2021/04/signatur-billede-kion.jpg.webp)
Tekst af
KION SCHMELTZER
Kion har mere end 25 års undervisningserfaring med Lean Six Sigma, og han har selv opnået det højeste Six Sigma certificeringsniveau.
KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.
11. Juli, 2023
Flow i et DMAIC projekt Hvordan laver man et Six Sigma DMAIC projekt – og hvilke værktøjer skal bruges? Spørgsmålet får vi ofte – og gennem tiderne har vi brugt forskellige templates.
Denne artikel er et forsøg på, med en så simpel grundstruktur som muligt, at beskrive hvilke leverancer, der er i de forskellige faser i et DMAIC projekt - samt hvilke værktøjer, vi altid skal bruge og hvilke, som kun bruges, hvis det er relevant for det specifikke projekt.
Idéen er, at du kan udskrive templaten i denne artikel, så du altid har den ved hånden. Den er nødvendigvis ikke fyldestgørende, men den indeholder de mest kritiske elementer og vil forhåbentligt skabe et strukturelt overblik, der kan sikre forståelsen af et DMAIC flow.
Hvornår bruges et DMAIC projekt?
Et DMAIC projekt handler om at finde løsninger på problemer, hvor vi endnu ikke har fundet og/eller underbygget årsagerne til problemet. Typisk bruger vi DMAIC projekter, når vi flere gange har forsøgt at implementere løsninger, der ikke har virket - eller hvor vi er uenige i årsagen til problemet. Det vil typisk være ’storebror’ til en A3, som vi bruger i Praktisk Problemløsning - hvis problematikken er mere kompleks eller kræver en mere akademisk tilgang. Har du nogle udfordringer i din virksomhed, I har forsøgt at løse flere gange? Eller opstår der situationer, hvor I ofte diskuterer, om den ene eller den andens løsning er den bedste? Her passer en Six Sigma DMAIC struktur rigtig godt ind.
Define
I Define fasen skal projektet sælges. Det nytter ikke noget, at projekter udvælges ud fra personlige relationer eller den med de bedste talegaver. Vi har brug for en struktur, der sikrer, at vores projektoplæg er sammenlignelige, altid har udgangspunkt i kunden og klart beskriver de økonomiske konsekvenser ved at processen ikke lever op til vores kunders forventning. Husk, at hvis der er en løsning beskrevet i starten af et projekt, så er det ikke et DMAIC projekt. Hvis du allerede kender løsningen på dit problem, så handler det om at implementerer en løsning – her findes andre gode projektmodeller, som støtter op om dette.
Når dit charter/projektbeskrivelse er færdig, afholdes et møde med din ’champion’. Det er din champion, som sandsynligvis har flere charters i sin afdeling eller ansvarsområde, som beslutter, om netop dit projekt skal eksekveres. Mange projekter stopper efter et charter er lavet, da det viser sig, at andre projekter er bedre for organisationen at drive. Det er ikke mængden af projekter, der skaber en succes, men at de rigtige projekter er succesfulde. Som leder vil du bruge Define fasen til at sikre, at du udvælger netop disse projekter.
Measure og Analyze
Measure fasen er den fase, hvor dygtige optimerings ressourcer viser, at de er dygtige. Mange tror, at en målefase handler om at måle, men målinger er blot en lille den af målefasen. Nedenstående illustration viser flowet i målefasen. Denne fase er så utrolig kritisk inden analysefasen, hvor vi skal analysere vores data. Hvis du ikke har den rigtige data, i den rigtige kvalitet, risikerer du at drage forkerte beslutninger på dine analyser. Hvis du tænker, du ikke har denne data, så er det præcis, hvad en målefase skaber. Gennem forståelse af stikprøveteori og forskellen på beskrivende statistik og inferens skabes netop styrken i Six Sigma.
Measure fasen slutter med en udregning af processen Kapabilitet. Dette er gjort med valideret data, hvorfor vi tydeligt kan se, hvordan den eksisterende proces leverer. Det er vigtigt, at vi tydeligt kan dokumentere den eksisterende situation, så vi i de efterfølgende faser Improve og Control kan dokumentere og bevise, at vi har uskabt en signifikant forbedring. I Six Sigma bruger vi data til at underbygge, bevise og forbedre. Som Peter Drucker sagde:
"You can't manage what you can't measure."
Som støtte i denne fase kan det være meget praktisk at bruge en struktur til at visualisere flowet. Nedenstående template er bygget op efter en struktur for at sikre, at projektlederen kan dokumentere sine X’er, hypoteser og databehov.
Ovenstående giver en rigtig god overgang til Analysefasen. De fleste spørger om hvilke typer hypotesetest, de skal lave, og i hvilke situationer. Grundlæggende handler det om datatype, om data er normalt fordelt, og om du ønsker at undersøge forskelle på lokation eller variation.
Vi bruger nedenstående template som støtte til at vælge de korrekte test.
Målefasen og Analysefasen er i virkeligheden en cirkulær bevægelse, men for at sikre en struktureret tilgang til Analysefasen, bruger vi en udbygning af Measure templaten.
Her er det vigtigt, at vi som Six Sigma DMAIC projektledere kan skabe overgangen fra Measure til Analyze og i Analyze skabe praktiske konklusioner på de statistiske analyser. Det er disse konklusioner, vi overfører til Improve.
Improve
I Improve fasen skabes og prioriteres de konklusioner, som vores analysefase skabte. Det er denne fase, de fleste bruger tiden på, når de har en brandslukningskultur. I en DMAIC er fasen kort, baseret på konklusionerne fra analysefasen og derved databaseret.
I denne fase dokumenterer vi, at vores løsninger skaber en signifikant forbedring og gør selvfølgelig brug af de analytiske værktøjer fra analysefasen.
I de fleste organisationer stopper projekterne her. En løsning er fundet, chefen har fået det han/hun efterspurgte. Det er nu, vi skal holde fast i strukturen og forståelsen af langsigtede løsninger. Hurtige løsninger vil ofte vise kortvarige succesfulde resultater – men på lang sigt er vi tilbage til gammel performance. Det er det ældste konsulenttrick som findes; sæt fokus på noget og lad folk tro, at din løsning holder. Hvis du tager en hovedpinepille, fordi du har ondt i hovedet, men ikke ved, at det skyldes, at dine øjne er blevet dårligere henover tid, og at du har brug for briller - vil du få hovedpine igen i morgen. Du kan fortsætte med at tage en pille, men du har ikke løst problemet - og det kommer altid retur. Som Six Sigma DMAIC projektleder ved vi, at vores ansvar er langsigtede løsninger, som holder over tid.
Det betyder, at vi skal arbejde med at sikre kontrol og synlighed af de kritiske faktorer, som vi har fundet i vores analysefase og efterfølgende har baseret en løsning på. Det er nu, vi skal flytte fokus fra at kontrollere vores proces ved en outputmåling (typisk) og i stedet fokusere på at kontrollere vores X’er. Dette gør, at vi bliver proaktive i vores kvalitet og kan reagere, før en problemstilling opstår hos kunden.
I denne fase tror mange, at hvis vi opdaterer en arbejdsbeskrivelse og holder en præsentation, så skal det nok virke. Nedenstående illustration viser, hvad der skaber god kontrol.
Vi ser ofte, at projektlederne bliver for kort tid i Kontrolfasen, inden de starter det næste projekt. Her adskiller Six Sigma DMAIC sig meget fra andre koncepter, hvor overleveringen af projektet til procesejeren er en pakke, som udover en kontrolplan indeholder elementer som kommunikationsplan, undervisningsplan, dashboards osv. Den vigtige pointe her, at procesejeren skal have værktøjskassen, så han/hun kan gå fra reaktivt reaktionsmønster til proaktivt reaktionsmønster. Projektlederen skal i sin helhed overlevere projektet til procesejeren - og efterfølgende skal procesejeren kunne agere for at sikre, at han/hun er i kontrol og har en kapabel proces. Først når dette er sket, afsluttes projektet.
De største faldgruber, vi har i Six Sigma DMAIC projekter, er en dårlig forståelse af, hvilke projekter der fungerer godt i denne struktur - samt lederens evne til at stille de rigtige spørgsmål. Hvis lederen ikke evner at holde projektlederen i de rigtige faser, efterspørger de rigtige værktøjer og evner at kunne supportere, bliver projekterne gerne for ’bløde’ og skaber ikke den værdi, vi forventer. Som projektleder er vores opgave at sikre virksomhederne en større bundlinje, at gøre kunderne glade og sikre et arbejdsmiljø, hvor vores kollegaer trives.
Hos Lean Akademiet holdes løbende gratis introduktionskurser til Six Sigma DMAIC strukturen. Det kaldes White Belt træning - og du kan tilmelde dig hér.
KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.
![Kion Schmeltzer Lean Akademiet - medarbejder (Kion Schmeltzer)](https://leanaka.b-cdn.net/wp-content/uploads/2021/04/signatur-billede-kion.jpg.webp)
Tekst af
KION SCHMELTZER
Kion har mere end 25 års undervisningserfaring med Lean Six Sigma, og han har selv opnået det højeste Six Sigma certificeringsniveau.
RELATERET LÆSNING
Vil du læse mere? Vi har samlet et par artikler, der måske kan inspirere dig i dit videre forbedringsarbejde.
- LA Library
- Artikel
- Lean
- Bæredygtighed
- Case
- TWI
- Six Sigma
- Ledelse
- VSA
- Kaizen
- Adfærd
- Toyota Kata
- Podcast
- 5S
- Uddannelse
Styrk din bæredygtighedsindsats med Lean
Mange kæmper med at finde balancen mellem effektivitet og ansvarlighed...
18. November, 2024
Henrik Schalech
Lean understøtter vækstrejsen...
Læs med her, hvor Allan B. Rix er i samtale med fabriksdirektør...
28. Oktober, 2024
Allan B. Rix
Kunsten at følge og fastholde en standard
Hvis vi som virksomhed vil arbejde med Lean og skabe en forbedringskultur...
11. September 2024
Allan B. Rix
AI og Six Sigma I fremtidens optimeringsarbejde
Six Sigma styrker vores forståelse...
29. August, 2024
Kion Schmeltzer
A3 Problemløsning med Six Sigma
Hvordan A3 problemløsning (Praktisk Problemløsning...
1. Juli, 2024
Kion Schmeltzer
Målstyring
Hvad er målstyring og hvorfor skal vi målstyre? Nedbrydning af mål...
24. Maj 2024
Ann Møller Svendsen
Vejledning til VSA - administration
Kortlægning af værdistrømsanalyse i administration...
21. Maj 2024
Ann Møller Svendsen
Vejledning til VSA - produktion
Fremgangsmåde til kortlægning af værdistrømsanalyse i produktion...
21. Maj 2024
Ann Møller Svendsen
Værdistrømsanalyse i produktion
Hvordan skaber vi et overblik over produktionen, så vi kan skabe...
17. Maj 2024
Morten Friis Jacobsen
Hvad er Kaizen?
Hvordan du kan involvere dine medarbejdere i at lave løbende...
13. Maj 2024
Morten Friis Jacobsen
Tillidsbaseret Lean
Hvis den fulde effekt af Lean skal opnås, skal der udvises tillid...
25. April 2024
Ann Møller Svendsen
Lean Virksomhed
Få et hurtigt overblik over Lean. En vej til tilfredse kunder og glade...
29. Marts 2024
Ann Møller Svendsen
Coaching og GROW-modellen
Blandt de mange coachingmodeller, står GROW-modellen ud som en...
26. Februar, 2024
Henrik Schalech
Kunsten at vælge det rette værktøj
Hvilket Lean værktøj er det bedste og mest anvendte? Værktøj er ikke målet...
9. Januar, 2024
Allan B. Rix
Lean Startup
Lean Startup giver dig et rammeværktøj til at udvikle og innovere nye...
15. December, 2023
Amalie Khiljee
Toyota Kata som Kaizen Blitz
En kortsigtet metode til at skabe momentum og synliggøre...
30. November, 2023
Morten Friis Jacobsen
Coop implementerer TWI og TTT
Coop har implementeret TWI og TTT og uddannet interne...
5. Oktober, 2023
Pernille Landbo
Flow i et DMAIC projekt
Vil du lære at skabe flow i et DMAIC projekt? Vi giver dig et overblik...
11. Juli, 2023
Kion Schmeltzer
Quality Function Deployment
Quality Function Deployment (QFD) oversætter forventninger til...
27. Juni, 2023
Kion Schmeltzer
Failure Mode Effect analysis
Failure Mode Effect Analysis (FMEA) er en struktureret og systematisk...
4. Maj 2023
Kion Schmeltzer
Lean forbedringsprojekt hos Jern og Glas
I denne case får du et indblik i, hvad implementeringen af Lean...
24. April, 2023
Kurt Hansen
Lean med Morten Münster
Der findes en metode, der gør, at medarbejderne får det bedre...
18. April, 2023
Ann Møller Svendsen
Skab forståelse for Lean forandringen
Brug adfærdsprofiler som et redskab til at skabe forståelse hos alle dine...
20. Marts, 2023
Pernille Landbo
Leader Standard Work
Hvordan skaber vi større fokus på at standardisere ledelsesarbejdet...
10. Februar, 2023
Ann Møller Svendsen
Når 5S bliver til mere end bare oprydning
Et 5S-system kræver først og fremmest god ledelse. Det er ledelsen...
9. September, 2022
Ann Møller Svendsen
Hvad er 5S?
5S er et værktøj fra Lean værktøjskassen, der har til formål at skabe orden...
15. August, 2022
Ann Møller Svendsen
Lean kan løfte bæredygtighed
Lean kan være vejen til at opnå et nyt syn på bæredygtighed som en...
30. Juni, 2022
Simone Sæderup Nielsen
Agile Scrum
Agile Scrum spiller godt sammen med Lean og har mange fælles elementer.
25. Maj, 2022
Morten Friis Jacobsen
Forandringsledelse
Hvordan opnås en succesfuld forandring? De bedste værktøjer er ærlighed...
12. April, 2022
Pernille Landbo & Ann Møller Svendsen
SIPOC
SIPOC er et værktøj, som oftest anvendes i Define-fasen i Six Sigma og i...
8. Marts, 2022
Kion Schmeltzer
Hvorfor måle CO2 aftryk?
Evnen til at kunne svare på CO2-spørgsmål er blevet vigtig for...
28. Februar, 2022
Simone Sæderup Nielsen
Fastholdelse af TWI jobinstruktion
Hvordan du kan sikre den interne træningskultur gennem...
31. Januar, 2022
Allan B. Rix
Hvad er TWI?
Hvordan en virksomhed kan arbejde med standardiseret arbejde og dermed...
26. Januar, 2022
Allan B. Rix
Grøn omstilling med Lean
Hvordan du kan starte grøn omstilling i din virksomhed ved at bruge Lean...
10. December, 2021
Simone Sæderup Nielsen
Hvad er Lean Ledelse?
Hvordan du gennem god ledelse kan få medarbejderne motiveret...
2. December, 2021
Ann Møller Svendsen & Pernille Landbo
Lean hos HORN Bordplader
Den midtjyske bordpladefabrik har samarbejdet med...
16. November, 2021
Simone Sæderup Nielsen
Hvad er Toyota Kata?
Med Toyota Kata kan du skabe en forbedringskultur, der sikrer...
29. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen
Hvad er Lean Six Sigma?
I både Lean og Six Sigma stræbes efter værdi for kunden, den højest...
8. Oktober, 2021
Kion Schmeltzer
Hvad er Six Sigma?
Six Sigma sikrer, at man arbejder struktureret med data og...
8. Oktober, 2021
Kion Schmeltzer
Hvad er Lean?
Hvad er Lean? Det spørgsmål får vi stillet utallige gange, og ofte...
8. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen
Toyota Kata hos Carletti
Lean Akademiet har hjulpet Carletti med at optimere produktionen...
8. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen
Toyota Kata hos Haldor Topsøe
Haldor Topsøe har med Toyota Kata forbedret en fabriksproces...
8. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen