4. MAJ, 2023
6 MINUTTERS LÆSNING
AF KION SCHMELTZER
FMEA – Failure Mode & Effects analysis
Nr. 17 / Maj 2023 / Artikler
Risikoanalysen til alle proces- og designejeres værktøjskuffe
FMEA værktøjet, som er udviklet af det amerikanske militær, blev for første gang præsenteret i 1949. Det var en af de første mere strukturerede og systematiske teknikker til risikoanalyse.
I løbet af 1960´erne videreudviklede militærets ingeniører på værktøjet, der skulle bruges til at analysere problemer, som potentielt kunne opstå i militære processer og systemer. Værktøjet blev eksempelvis brugt i forbindelse med Apollo-projektet (NASA er også en del af amerikanske militær), og opsendelsen af en raket til månen forklarer i virkeligheden ret godt, hvordan og hvorfor en FMEA er relevant for at sikre stabilitet og kontrol.
Forestil jer, at I skal sende en raket til månen, og hvor stor risikoen er for, at det kan gå galt. Hvis alle fejlmuligheder skal fjernes inden - hvornår tør I så sende raketten afsted? Her viste værktøjet sig som et kritisk element. Med FMEA kigges der ikke blot på, hvor alvorlig risikoen er, men også hvor ofte den forventes at opstå og vores evne til at opdage risikoen før, den får katastrofale konsekvenser.
Værktøjet fangede den amerikanske bilindustris opmærksomhed, hvilket medførte, at Automotive Industry Action Group (AIAG) implementerede værktøjet bredt i den amerikanske bilindustri. AIAG udviklede efterfølgende det, som blev til den mest brugte ”brugermanual” i USA, og som i dag kendes som: “Potential Failure Mode and Effects Analysis, 4th Edition”. På samme tid i Europa udviklede det tyske Verband der Automobilindustrie (VDA) deres “VDA Volume 4 Manual”. Der var pludseligt to stærke interesseorganisationer, som hverisær havde deres egen manual. Den 3. juni 2019 kom disse to interesseorganisationer til enighed om én fælles manual eller håndbog, som fik titlen FMEA.
FMEA er et værktøj, som bruges til at identificere mulige defekter i designs, produkter, processer eller services (=>Failure Mode), samt til at estimere den potentielle konsekvens heraf (=>Effect Analysis). Med andre ord hjælper FMEA'en os med at finde kritiske design features, procestrin m.m. og med at finde ud af, hvordan vi skal addressere disse.
Inden for Six Sigma universet fokuserer vi typisk på henholdsvis "Procces FMEA" (P-FMEA), der indgår som del af Six Sigma Yellow Belt træningen og "Design FMEA" (D-FMEA), der ligger udenfor den almindelige træning og fokuserer på Six Sigma Design. Grundstrukturen i disse to tilgange er meget ens, men hvor P-FMEA fokuserer på de kritiske procestrin i en proces, fokuserer D-FMEA i stedet på de kritiske design features, der skal kontrolleres i produktdesignet. Mulighederne inden for brugen af FMEA synes uendelige, og grundstrukturen genbruges i flere forskellige slags FMEA'er med forskelligt fokus. Se nedenstående eksempler:
- Process FMEA'er
- System FMEA'er
- Design FMEA'er
- Service FMEA'er
- Software FMEA'er
- Machine FMEA'er
Det ses også, at FMEA udvides til FMECA (Failure Mode Effect and Critical Analysis), der analyserer, hvor kritisk "Failure Mode" er for produktet, processen eller servicen.
I denne artikel fokuser vi på P-FMEA og grundstrukturen bag FMEA. P-FMEA'en er et levende dokument, som zoomer ind på de kritiske procestrin for at identificere kritiske risici, samt kvantificere dem. En P-FMEA bruges typisk i følgende situationer:
- I forbindelse med udarbejdelse af kontrolplaner for nye eller modificerede processer.
- Når en ny proces, metode, krav eller teknologi skal introduceres.
- I arbejdet med procesoptimeringer.
- I forbindelse med udviklingen af kontrolmålinger/punkter.
- Ved overflytning af eksisterende processer til en ny fabrik, afdeling eller land.
Det er vigtigt at bruge den nødvendige tid på at identificere hvilke processer, der har brug for en P-FMEA. Det er spild af tid, hvis der bruges tid på at lave P-FMEA'er på ikke-kritiske processer.
Hvordan forstås en P-FMEA
En P-FMEA evaluerer de kritiske trin og deres effekt, så vi efterfølgende kan rangere disse trin på en skala fra 1-10 for tre variable. Jeg har vedlagt et eksempel fra en kundes skalering. Denne er meget klassisk samtidig med, at den både repræsenterer kundens oplevelse og produktionen af det fysiske produkt.
S - Severity
Beskriver hvor alvorligt det er, hvis en fejl (Failure Mode) forekommer. Fra 1 som er: ”kunden vil ikke bemærke det” til 10 som er ”nogen kommer fysisk eller psykisk til skade”.
O - Occurrence
Beskriver hvor ofte fejlen (Failure Mode) forekommer. Fra 1 som er: ”aldrig” til 10 som er: ”meget ofte”.
Beskriver hvor svært det er at opdage fejlen (Failure Mode). Fra 1 som er: ”opdager det altid” til 10 som er: ”umuligt at opdage”.
Efterfølgende udregnes Risk Priority Number (RPN) ved at gange de 3 faktorer.
Severity x Occurrence x Detection = RPN
Dette tal viser, hvor vigtigt det er at arbejde med at forbedre det potentielle Failure Mode. I gamle dage sagde man, at en procesejer ”skulle” forbedre, hvis en RPN score lå over 120. Det gør vi ikke længere. I dag bruges tallet i stedet til at prioritere og sammenligne processer. Data viser at, hvis virksomhederne har et specifikt mål for RPN, eller f.eks. et mål om at komme under 120 RPN, så har det signifikant indflydelse på, hvordan virksomhederne synes at score deres processer. Dette er ikke optimalt, og derfor findes der ikke længere disse slags mål i den internationale struktur. Selvom din RPN er 90, bør du stadig undersøge om, der findes simple, lette og enkle muligheder for at reducere din RPN.
Strukturen for en P-FMEA er følgende:
- Sikr ejerskab og udvælg det team som skal lave P-FMEA'en. Det er ikke dig, men et TEAM, som skal producere P-FMEA'en.
- Tegn din proces op (eller gennemgå eksisterende tegning) og udfør en foranalyse.
- Afhold en P-FMEA workshop.
- Udregn RPN for alle relevante og kritiske procestrin.
- Uddel ansvar og aktiviteter, der skal udføres.
- Følg op på opgaver og opdater din P-FMEA jævnligt.
Ovenstående punkter indebærer en del arbejde og vigtige refleksioner, man skal gøre sig, som facilitator af en P-FMEA workshop. Brugen af FMEA værktøjet kræver erfaring og en stærk facilitator.
De fejl vi oftest ser, i gennemgangen af virksomheders FMEA'er, er:
- Et uengageret team og manglende ansvar.
- Flere ejere (f.eks. på forskellige fabrikker eller i forskellige lande). Der bør kun være én ejer.
- Fokus på en RPN på 120 og ikke generel risiko. Hurtige forbedringer er vigtige for kulturen.
- Failure Mode bliver registreret som ”Operatør/Menneskelig fejl”. Processer fejler, ikke mennesker!
- Resolutionen af Failure Mode (for højt eller lavt).
- At der ikke inddrages øvrige kvalitetsværktøjer i forbindelse med FMEA'en (Fiskeben, 5xHvorfor m.m.)
- Brugen af facilitatorer til FMEA-workshops, der udelukkende fokuserer på processen/designet. Facilitatoren bør fokusere på at værktøjet bruges korrekt, og ikke have interesse i selve processen/designet.
Afslutningsvist har vi lavet et lille eksempel på en proces, der forløber sig i forbindelse med en tur i svømmehallen. Vi har udvalgt et kritisk trin: pakning af en taske med svømmetøj. Der er flere mulige Failure Modes, men i dette eksempel tages der kun udgangspunkt i ét Failure Mode, samt én Effect og dertilhørende to årsager.
Vi håber, at denne artikel har givet dig en overordnet forståelse for grundstrukturen i FMEA, og lysten til at bruge værktøjet i din virksomhed. FMEA er et fantastisk værktøj, som alle optimeringsressourcer bør have i deres værktøjskasse, og derfor indgår FMEA også i alle internationale Six Sigma uddannelser.
Påbegynd jeres arbejde med FMEA allerede nu - vi garanterer, at brugen af FMEA vil skabe spændende dialoger i din virksomhed. Kontakt os, hvis I vil vide mere om FMEA eller ønsker hjælp til at implementering i jeres virksomhed her, eller tilmed jer en af vores Six Sigma uddannelser.
KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.
AF KION SCHMELTZER
Kion har mere end 25 års undervisningserfaring med Lean Six Sigma, og han har selv opnået det højeste Six Sigma certificeringsniveau – det Sorte Master Bælte, og det gør ham til en af de højest uddannede trænere i branchen.
RELATERET LÆSNING
Vil du læse mere? Vi har samlet et par artikler, der måske kan inspirere dig i dit videre forbedringsarbejde.
- Alle
- Podcast
- Adfærd
- Lean
- Artikler
- Six Sigma
- Cases
- Ledelse
- 5S
- Bæredygtighed
- TWI
- Toyota Kata
- Uddannelse
Lean med Morten Münster
Ann Møller Svendsen
Nr. 1 / Apr. 2023 / Podcast
Der findes en metode, der gør, at medarbejderne får det bedre, kunderne får det bedre, og virksomheden tjener flere penge.
FMEA – Failure Mode Effect analysis
Kion Schmeltzer
Nr. 17 / Maj 2023 / Artikler
Failure Mode Effect Analysis (FMEA) er en struktureret og systematisk teknik til risikoanalyse til proces- og designejeres værktøjskuffe.
Lean forbedringsprojekt hos Jern og Glas
Kurt Hansen
Nr. 6 / Apr. 2023 / Cases
I denne case får du et indblik i, hvad implementeringen af Lean med fokus på forbedringsarbejdet har betydet for Jern og Glas.
Skab forståelse for Lean forandringen
Pernille Landbo
Nr. 16 / Mar. 2023 / Artikler
Brug adfærdsprofiler som et redskab til at skabe forståelse hos alle dine medarbejdere.
Leader Standard Work
Ann Møller Svendsen
Nr. 15 / Feb 2023 / Artikler
Hvordan skaber vi større fokus på at standardisere ledelsesarbejdet, det vi i Lean begrebsverdenen kalder for Leader Standard Work?
Når 5S bliver til mere end bare oprydning
Ann Møller Svendsen
Nr. 5 / Sep 2022 / Cases
Et 5S-system kræver først og fremmest god ledelse. Det er ledelsen, der efterspørger 5S, sætter rammerne og er vedholdende.
Hvad er 5S?
Ann Møller Svendsen
Nr. 14 / Aug 2022 / Artikler
5S er et værktøj fra Lean værktøjskassen, der har til formål at skabe orden og
struktur og fjerne spild, så din arbejdsdag bliver mere effektiv.
Lean kan løfte bæredygtighed
Simone Sæderup Nielsen
Nr. 13 / Jun 2022 / Artikler
Lean kan være vejen til at opnå et nyt syn på bæredygtighed som en integration af proceseffektivitet og bæredygtighedskoncepter.
Agile Scrum
Morten Friis Jacobsen
Nr. 12 / Maj 2022 / Artikler
Agile Scrum spiller godt sammen med Lean og har mange fælles elementer. Vi giver dig en introduktion til metoden.
Forandringsledelse
Pernille Landbo & Ann Møller Svendsen
Nr. 11 / Apr. 2022 / Artikler
Hvordan opnås en succesfuld forandring? De bedste værktøjer er ærlighed og transparens over for medarbejderne.
SIPOC
Kion Schmeltzer
Nr. 10 / Mar. 2022 / Artikler
SIPOC er et værktøj, som oftest anvendes i Define-fasen i Six Sigma og i Analysefasen i Lean.
Hvorfor måle CO2 aftryk?
Simone Sæderup Nielsen
Nr. 09 / Feb. 2022 / Artikler
Evnen til at kunne svare på CO2-spørgsmål er blevet vigtig for virksomhedens image og konkurrenceevnen.
Fastholdelse af TWI Jobinstruktion
Allan B. Rix
Nr. 08 / Jan. 2022 / Artikler
Hvordan du kan sikre den interne træningskultur gennem fastholdelse af TWI Jobinstruktion - vi giver dig vores tilgang.
Hvad er TWI?
Allan B. Rix
Nr. 07 / Jan. 2022 / Artikler
Hvordan en virksomhed kan arbejde med standardiseret arbejde og dermed sikre en ensartet kvalitet, som løbende forbedres.
Grøn omstilling med Lean
Simone Sæderup Nielsen
Nr. 06 / Dec. 2021 / Artikler
Hvordan du kan starte grøn omstilling i din virksomhed ved at bruge Lean værktøjerne med et bæredygtigt perspektiv.
Hvad er Lean Ledelse?
Ann Møller Svendsen & Pernille Landbo
Nr. 05 / Dec. 2021 / Artikler
Hvordan du gennem god
ledelse kan få medarbejderne motiveret til at arbejde positivt med de forandringer, som en Lean implementering naturligt medfører.
Hvad er Toyota Kata?
Morten Friis Jacobsen
Nr. 04 / Okt. 2021 / Artikler
Med Toyota Kata kan du skabe en forbedringskultur, der sikrer den fortsatte udvikling for virksomheden. Vi introducerer dig til Improvement- og Coaching Kata.
Hvad er Lean Six Sigma?
Kion Schmeltzer
Nr. 03 / Okt. 2021 / Artikler
I både Lean og Six Sigma stræbes efter værdi for kunden, den højest mulige kvalitet samt de mest effektive processer for virksomheden.
Hvad er Six Sigma?
Kion Schmeltzer
Nr. 02 / Okt. 2021 / Artikler
Six Sigma sikrer, at man arbejder struktureret med data og dermed kan underbygge sine hypoteser og bevise resultater.
Hvad er Lean?
Morten Friis Jacobsen
Nr. 01 / Okt. 2021 / Artikler
Hvad er Lean? Det spørgsmål får vi stillet utallige gange, og ofte er der en del fordomme knyttet til kommentarerne. Lad os give dig et overblik.
Lean hos HORN Bordplader
Simone Sæderup Nielsen
Nr. 04 / Nov. 2021 / Cases
Den midtjyske bordpladefabrik har samarbejdet med Lean Akademiet for at få uddannet medarbejdere og implementeret Lean i produktionen. Her får du et ærligt indblik i denne proces.
Toyota Kata hos Carletti
Morten Friis Jacobsen
Nr. 02 / Okt. 2021 / Cases
Lean Akademiet har hjulpet Carletti med at optimere produktionen af den klassiske P-tærte ved at skabe løbende forbedringer med Toyota Kata.
Toyota Kata hos Haldor Topsøe
Morten Friis Jacobsen
Nr. 01 / Okt. 2021 / Cases
Haldor Topsøe har med Toyota Kata forbedret en fabriksproces i Frederikssund med hele 20 procent. En coach i fabrikshallen kan få driftsoperatører og industrirobotter til at yde mere.
Lean Yellow Belt
Lean Akademiet
Uddannelses beskrivelse (PDF)
En introduktion til Lean. Start din Lean rejse her – vi introducerer dig til Lean mindsettet, og giver dig værktøjerne til at arbejde med Lean.
Lean Green Belt
Lean Akademiet
Uddannelses beskrivelse (PDF)
Vil du være Lean Green Belt og succesfuldt kunne gennemføre Lean projekter med målbare resultater?
Lean Black Belt
Lean Akademiet
Uddannelses beskrivelse (PDF)
Denne uddannelse er til dig, der vil kunne lede en succesfuld Lean implementering. Du får både værktøjer og metoder til at skabe momentum og ejerskab på tværs af forbedringsarbejdet.
Lean Master Black Belt
Lean Akademiet
Uddannelses beskrivelse (PDF)
Denne uddannelse er til dig, der vil være blandt de dygtigste Lean specialister, som andre søger råd og vejledning hos.
Six Sigma White Belt
Lean Akademiet
Uddannelses beskrivelse (PDF)
Start din Six Sigma rejse her – vi introducerer dig til Six Sigma universet
Six Sigma Yellow Belt
Lean Akademiet
Uddannelses beskrivelse (PDF)
Start din Six Sigma rejse her – vi introducerer dig til Six Sigma mindsettet, og giver dig værktøjerne til at arbejde med Six Sigma. Six Sigma lægger et lag på toppen af Lean forståelsen, og vi træner dig i at arbejde struktureret med data.
Six Sigma Green Belt
Lean Akademiet
Uddannelses beskrivelse (PDF)
Vil du kunne gennemføre en Six Sigma implementering med målbare resultater?
Certificerede uddannelser
Når du tilmelder dig en uddannelse hos Lean Akademiet, er du sikker på at blive undervist af instruktører, som uge efter uge er ude i virksomheder for at implementere Lean og Six Sigma i praksis. Vi tilbyder dig levende undervisning på højt niveau.
Lean Green Belt
Vi introducerer dig til Lean tankegangen og værktøjerne, og du bliver den kompetente Lean projektdeltager til støtte i optimeringsprojekter.
Lean Green Belt
Vil du kunne gennemføre en Lean implementering med målbare resultater? Her bliver du den kompetente Lean projektleder til optimeringsprojekter.
Lean Black Belt
Ønsker du kompetencer til at gennemføre en Lean udrulning? På denne uddannelse bliver du en processpecialist, der arbejder på tværs af organisationen.
Lean Master Black Belt
Dette er vores top-uddannelse. Vi uddanner dig til at være blandt de allerdygtigste til Lean på 12 dage fra start til slut.
Nyhedsbrev
Modtag den nyeste viden om Lean og Lean Six Sigma samt updates på kurser, uddannelser og andet relateret brancheinformation - uden anden investering end dit navn, din e-mail og et tryk på knappen.