Tekst af
SIMONE SÆDERUP NIELSEN
Simone er cand.merc. i Innovation management and business development - samt uddannet Lean Black Belt. Hun har gennemført internationale kurser i Sustainable Leadership og Circular Economy.
KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.
30. Juni, 2022
Lean kan løfte bæredygtighed Synergien mellem Lean og Bæredygtighed er åbenlys, og Lean kan være vejen til at opnå et nyt holistisk syn på bæredygtighed som en integration af proceseffektivitet og bæredygtighedskoncepter.
I de seneste 30-40 år er Lean blevet det mest udbredte produktionsparadigme, der anvendes i industrien - samtidig med at det er et af de mest populære emner inden for erhvervs- og produktionslitteratur. Adskillige industriorganisationer verden over har implementeret både Lean principper og Lean i praksis for at opnå vigtige transformationer i retning af løbende forbedringer, værdiskabelse og eliminering af spild - samtidig med at de opnår solide driftsresultater.
Målet med Lean tankegangen er at opretholde vækst ved at tilpasse 'Den gyldne trekant' med kunde- og medarbejdertilfredshed og effektivitet. Det gøres ved at tilbyde innovative produkter og tjenester uden at skabe unødvendige overomkostninger for kunder og leverandører. Herudover skal miljøet også tages i betragtning, for det vi skaber skal nemlig gerne have en positiv effekt på miljøet og planeten - og dermed skal spild minimeres.
Med hensyn til det sidste mål er virksomheders bæredygtighedspræstation, der angår forebyggelse af forurening og reduktion af ressourcer og ressourceudnyttelse, et mål, der i stigende grad angår både virksomheder og kunder. Hvis man benytter Lean systematisk som et strategisk værktøj til en mere bæredygtig forretning, vil man formå at ramme den tredobbelte bundlinje, 'People, planet og profit', og det vil sige, at man har stabilitet i sin gyldne trekant.
Med Lean opnår man Bæredygtighed
Med Lean vil man kunne opnå en mere bæredygtig forretning, der er klar til kundernes nye krav.
I 2015 gik verdens lande sammen og kom op med 17 verdensmål for en bæredygtig udvikling frem mod 2030. Dette øgede fokus gør, at forbrugerne stiller højere krav til virksomhedernes produkter, der igen får virksomhederne til at stille højre krav til deres leverandører - og sådan fortsætter det ned gennem værdikæden. Men hvor skal man starte, når man vil lave en bæredygtig omstilling?
En måde, hvorpå man kan starte omstillingen, er ved at bruge Lean værktøjerne med et bæredygtigt perspektiv. Lean skaber værdi ved at optimere gennemløbstiden, skabe et flow i processerne og Lean hjælper med at lokalisere, hvor der er spild eller ikke-værdiskabende aktiviteter. Implementering af verdensmålene kræver et stort globalt engagement fra virksomhederne og vil for mange virksomheder betyde nye samarbejder, nye forretningsmodeller, innovation og usete strategiske partnerskaber.
Lean kan være vejen til at opnå et nyt holistisk syn på bæredygtighed som en integration af proceseffektivitet (dvs. omkostninger, tid og kvalitet) og bæredygtighedskoncepter (dvs. miljøkvalitet, social lighed, sundhed, økonomi).
Lean tankegangen kan være med til at ramme den tredobbelte bundlinje inden for bæredygtighed:
Lean og Bæredygtighed - samme dagsorden med forskellige tilgange
Lean og bæredygtighed deler den samme dagsorden for fx affaldsreduktion og øget effektivitet, men med forskellige tilgange. Lean kan på kort sigt give en høj ydeevne, mens bæredygtighed på lang sigt kan skabe optimeringer gennem hele produktets livscyklus. Bæredygtighedsdimensionen skal dog ses som uadskillelig fra Lean, da energiforbruget reduceres, der skabes affaldsreduktioner, man bevarer ressourcer og miljøet forbedres - som alt sammen er positive afledninger af Lean tankegangen.
Forskning inden for området indikerer, at virksomheders miljøpræstation generelt forbedres på lang sigt efter implementering af Lean. Resultaterne viser, at virksomheders miljømæssige præstationer forbedres ved at bruge 'Just in Time'-begrebet (fx Flowlayout og Value Stream Mapping) og Total Quality Management (fx Kaizen-begivenheder, 5S og Spaghetti-diagram) i praksis i en Lean transformationskontekst. En sammenhængende og holistisk implementering af disse metoder vil føre til en forbedring af en virksomheds miljømæssige mål såsom energiforbrug, generering af fast affald, materialeforbrug og frigivelse af luftemissioner.
Alligevel skal man være opmærksom på effekten af Lean-tiltagene på miljøtiltag. For eksempel er Just in Time-praksis, som understøtter hyppige leverancer i virksomheder, blevet identificeret af flere praktikere og forskere som de mest problematiske Lean værktøjer til at nå miljømål. Denne praksis kræver normalt hyppigere leverancer og derfor højere niveauer af luftemissioner og energiforbrug som resultat. I modsætning hertil kan en drastisk lagerreduktion som følge af implementeringen af Just in Time-praksis også generere vigtige energibesparelser. Dette tyder på, at organisationer skal finde den rette balance mellem opbevaring og transport for at minimere bevægelser, lager, energiforbrug, luftemissioner og de samlede omkostninger generelt.
Lean princippet om eliminering af spild fremmer bæredygtighed
Lean handler blandt andet om eliminering af spild mod en mere bæredygtig forretning, selvom det måske ikke er dét, virksomheden havde fokus på. Bæredygtighed er altså normalt ikke et fokus i en Lean business case, selvom Lean på flere parametre hjælper virksomheder med at mindske brugen af ressourcer, hvilket trækker i en mere bæredygtig retning.
Ikke-værdiskabende aktiviteter, altså spild, bruger ressourcer og er derfor i det lange løb ikke økonomisk bæredygtige. Definitionen af bæredygtighed er, at det kendetegner en proces eller en tilstand, der kan opretholdes ved en et vist niveau på ubestemt tid. Bæredygtighed handler om, hvordan processer kan vare længere og have mindre indvirkning på miljøet - og dette skaber især bekymring over de store globale problemer i forbindelse med klimaforandringer og udtømning af ressourcer. Bæredygtige processer reducerer miljømæssige påvirkninger og kan evt. eliminere spild-elementernes udtømning af knappe ressourcer. Uden affaldsreduktion og eliminering af spild bliver processer mindre tilbøjelige til at være bæredygtige, da ressourcerne typisk bliver mere og mere knappe. I et Lean setup refererer ordet bæredygtighed til systemer, der kan forventes at være produktive i lange perioder, selv med et omfang af vækst og kompleksitet.
Lean målene skal udvides
I vores Lean arbejde kan vi sikre mere bæredygtige processer ved at udvide målene:
- Lean-mål skal i stigende grad anerkende mere end blot eliminering af ikke-værdiskabende aktiviteter.
- Lean-mål skal udvides for at anerkende evnen til at reducere ressource- eller kapacitetskrav gennem bevarings- og indvindingsaktiviteter og evnen til at fange ressourcer til en omkostning, der er mindre end den genvundne værdi.
Fremtidige Lean-initiativer vil fortsat fokusere på det traditionelle mål om reduktion af spild. Disse bestræbelser understreger resultatforbedringer gennem omkostningsreduktionsbestræbelser. Fremtidige Lean tiltag skal dog også begynde at erkende vigtigheden af bæredygtighed og arbejde strategisk med den bæredygtige udvikling.
Producenter kan skabe bæredygtighedsresultater ved at have fokus på Lean spildtyperne
Her er et par eksempler på, hvordan Lean spildtyperne kan give bæredygtighedsresultater for producenter:
1. Overproduktion: Overproduktion betyder, at du producerer mere ud over dine kundeordrer. Eliminering af overproduktion er et hovedfokus i Lean. I traditionel produktionstankegang vil man normalt sige, at hvis en produktionslinje kører, og du allerede har lavet alle produkterne for at imødekomme kundernes efterspørgsel, så producerer du noget mere for at retfærdiggøre udgifterne til dit udstyr og dine medarbejdere - og på forhåbningen om at sælge det senere. Lean koncepter kræver, at du kun producerer det, du skal bruge, når du har brug for det. Hvis du ikke overproducerer, bruger du færre råvarer, bruger mindre energi til at drive driften og eliminerer risikoen forbundet med ikke at sælge det overskydende lager - og til sidst at bortskaffe det som affald.
2. Fejl: Færre produktfejl. Hvis du har forbedret dine processer for at minimere en produktfejl, betyder det, at du bruger færre råmaterialer til at fremstille disse produkter. Derudover behøver du ikke så meget anlægsplads, systemer og udstyr til at omarbejde eller reparere disse produkter, hvilket er lig med mindre energiforbrug.
3. Bevægelser: Et godt eksempel på unødvendige bevægelser er, når et produktionsområde er dårligt designet, så arbejderne spilder tid og kræfter på at løfte ting unødigt eller har brug for at gå et uforholdsmæssigt langt stykke frem og tilbage for at finde værktøj eller udføre en opgave. Et ineffektivt layout kræver mere plads, hvilket øger kravene til opvarmning, køling og belysning. Det kan også øge tiden til at producere et produkt, hvilket resulterer i øget energibehov.
4. Lager: Mindre overskydende beholdning, ligesom overproduktion. Hvis du har mindre produktbeholdning, kan du bruge dit anlæg mere effektivt (sparer varme- og afkølingsbehov), mens du også bruger mindre emballage og råmaterialer. Lavere lagerniveauer reducerer også risikoen for spild på grund af forældelse og uopdagede defekter.
5. Transport: Et eksempel på spildt transport er ved ikke at have dine produktionsfaciliteter placeret i nærheden af dine kunder, hvilket kræver, at du transporterer materialer over lange afstande. Det kan også relatere til bevægelse af materialer inden for dit anlæg. Intern bevægelse af materialer tilføjer ingen reel værdi til produktet, men øger energiforbruget og omkostningerne forbundet med produktet. I Lean søger vi at minimere transport, hvor det er muligt.
6. Ventetid: Ingen kan lide at vente, især de af os, der arbejder med Lean. Et centralt Lean koncept er at reducere ventetiden på, at ting som udstyr, information eller materialer er tilgængeligt. Et godt eksempel på at vente er, når dine produktionsprocesser ikke er afbalancerede, så når en operatør har afsluttet en del af en opgave, skal han vente på, at en maskine fuldfører en cyklus, før han afslutter denne opgave. Synkronisering af disse processer for at reducere ventetiden kan reducere produktionsnedetiden, hvilket betyder, at du har mindre spildt energi.
Hvis du anvender Lean tankegangen på din bæredygtighedsindsats, vil det være med til at sikre, at dine grønne initiativer vil have et langsigtet perspektiv på grund af merværdien for din virksomhed.
KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.
Tekst af
SIMONE SÆDERUP NIELSEN
Simone er cand.merc. i Innovation management and business development - samt uddannet Lean Black Belt. Hun har gennemført internationale kurser i Sustainable Leadership og Circular Economy.
RELATERET LÆSNING
Vil du læse mere? Vi har samlet et par artikler, der måske kan inspirere dig i dit videre forbedringsarbejde.
Hvorfor måle CO2 aftryk?
Grøn omstilling med Lean
- LA Library
- Artikler
- Lean
- Ledelse
- Artikel
- Bæredygtighed
- Case
- TWI
- Six Sigma
- VSA
- Kaizen
- Adfærd
- Toyota Kata
- Podcast
- 5S
Fem trin til succes med Lean i hverdagen
Lean er mere end blot en teoretisk ramme, meget mere. Det er en praktisk tilgang, der kan ændre måden...
15. Maj, 2025
Henrik Schalech
Forandringsledelse og organisatorisk forankring med ADKAR
Forandringsledelse er en afgørende faktor, når vi skal implementere Lean.
29. April, 2025
Pernille Landbo
Lean og Bæredygtighed: En integreret tilgang
Lean handler om at eliminere spild og skabe værdi – men hvad...
28. Marts 2025
Henrik Schalech
Måling af medarbejdertilfredshed
Hvordan måler vi på medarbejdertilfredshed. En måling af medarbejdertilfredshed...
10. Februar, 2025
Henrik Schalech
Kulturændring
Kulturændring er svært - Lean kulturen kommer ikke af sig selv
4. Januar 2025
Ann Møller Svendsen
Lean Ledelse
Ledelsen bør efterspørge Lean og det skal ske fra toppen...
4. December 2024
Ann Møller Svendsen
Styrk din bæredygtighedsindsats med Lean
Mange kæmper med at finde balancen mellem effektivitet og ansvarlighed...
18. November, 2024
Henrik Schalech
Lean understøtter vækstrejsen...
Læs med her, hvor Allan B. Rix er i samtale med fabriksdirektør...
28. Oktober, 2024
Allan B. Rix
Kunsten at følge og fastholde en standard
Hvis vi som virksomhed vil arbejde med Lean og skabe en forbedringskultur...
11. September 2024
Allan B. Rix
AI og Six Sigma I fremtidens optimeringsarbejde
Six Sigma styrker vores forståelse...
29. August, 2024
Kion Schmeltzer
A3 Problemløsning med Six Sigma
Hvordan A3 problemløsning (Praktisk Problemløsning...
1. Juli, 2024
Kion Schmeltzer
Målstyring
Hvad er målstyring og hvorfor skal vi målstyre? Nedbrydning af mål...
24. Maj 2024
Ann Møller Svendsen
Vejledning til VSA - administration
Kortlægning af værdistrømsanalyse i administration...
21. Maj 2024
Ann Møller Svendsen
Vejledning til VSA - produktion
Fremgangsmåde til kortlægning af værdistrømsanalyse i produktion...
21. Maj 2024
Ann Møller Svendsen
Værdistrømsanalyse i produktion
Hvordan skaber vi et overblik over produktionen, så vi kan skabe...
17. Maj 2024
Morten Friis Jacobsen
Hvad er Kaizen?
Hvordan du kan involvere dine medarbejdere i at lave løbende...
13. Maj 2024
Morten Friis Jacobsen
Tillidsbaseret Lean
Hvis den fulde effekt af Lean skal opnås, skal der udvises tillid...
25. April 2024
Ann Møller Svendsen
Lean Virksomhed
Få et hurtigt overblik over Lean. En vej til tilfredse kunder og glade...
29. Marts 2024
Ann Møller Svendsen
Coaching og GROW-modellen
Blandt de mange coachingmodeller, står GROW-modellen ud som en...
26. Februar, 2024
Henrik Schalech
Kunsten at vælge det rette værktøj
Hvilket Lean værktøj er det bedste og mest anvendte? Værktøj er ikke målet...
9. Januar, 2024
Allan B. Rix
Lean Startup
Lean Startup giver dig et rammeværktøj til at udvikle og innovere nye...
15. December, 2023
Amalie Khiljee
Toyota Kata som Kaizen Blitz
En kortsigtet metode til at skabe momentum og synliggøre...
30. November, 2023
Morten Friis Jacobsen
Coop implementerer TWI og TTT
Coop har implementeret TWI og TTT og uddannet interne...
5. Oktober, 2023
Pernille Landbo
Flow i et DMAIC projekt
Vil du lære at skabe flow i et DMAIC projekt? Vi giver dig et overblik...
11. Juli, 2023
Kion Schmeltzer
Quality Function Deployment
Quality Function Deployment (QFD) oversætter forventninger til...
27. Juni, 2023
Kion Schmeltzer
Failure Mode Effect analysis
Failure Mode Effect Analysis (FMEA) er en struktureret og systematisk...
4. Maj 2023
Kion Schmeltzer
Lean forbedringsprojekt hos Jern og Glas
I denne case får du et indblik i, hvad implementeringen af Lean...
24. April, 2023
Kurt Hansen
Lean med Morten Münster
Der findes en metode, der gør, at medarbejderne får det bedre...
18. April, 2023
Ann Møller Svendsen
Skab forståelse for Lean forandringen
Brug adfærdsprofiler som et redskab til at skabe forståelse hos alle dine...
20. Marts, 2023
Pernille Landbo
Leader Standard Work
Hvordan skaber vi større fokus på at standardisere ledelsesarbejdet...
10. Februar, 2023
Ann Møller Svendsen
Når 5S bliver til mere end bare oprydning
Et 5S-system kræver først og fremmest god ledelse. Det er ledelsen...
9. September, 2022
Ann Møller Svendsen
Hvad er 5S?
5S er et værktøj fra Lean værktøjskassen, der har til formål at skabe orden...
15. August, 2022
Ann Møller Svendsen
Lean kan løfte bæredygtighed
Lean kan være vejen til at opnå et nyt syn på bæredygtighed som en...
30. Juni, 2022
Simone Sæderup Nielsen
Agile Scrum
Agile Scrum spiller godt sammen med Lean og har mange fælles elementer.
25. May, 2022
Morten Friis Jacobsen
Forandringsledelse
Hvordan opnås en succesfuld forandring? De bedste værktøjer er ærlighed...
12. April, 2022
Pernille Landbo & Ann Møller Svendsen
SIPOC
SIPOC er et værktøj, som oftest anvendes i Define-fasen i Six Sigma og i...
8. Marts, 2022
Kion Schmeltzer
Hvorfor måle CO2 aftryk?
Evnen til at kunne svare på CO2-spørgsmål er blevet vigtig for...
28. Februar, 2022
Simone Sæderup Nielsen
Fastholdelse af TWI jobinstruktion
Hvordan du kan sikre den interne træningskultur gennem...
31. Januar, 2022
Allan B. Rix
Hvad er TWI?
Hvordan en virksomhed kan arbejde med standardiseret arbejde og dermed...
26. Januar, 2022
Allan B. Rix
Grøn omstilling med Lean
Hvordan du kan starte grøn omstilling i din virksomhed ved at bruge Lean...
10. December, 2021
Simone Sæderup Nielsen
Hvad er Lean Ledelse?
Hvordan du gennem god ledelse kan få medarbejderne motiveret...
2. December, 2021
Ann Møller Svendsen & Pernille Landbo
Lean hos HORN Bordplader
Den midtjyske bordpladefabrik har samarbejdet med...
16. November, 2021
Simone Sæderup Nielsen
Hvad er Toyota Kata?
Med Toyota Kata kan du skabe en forbedringskultur, der sikrer...
29. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen
Hvad er Lean Six Sigma?
I både Lean og Six Sigma stræbes efter værdi for kunden, den højest...
8. Oktober, 2021
Kion Schmeltzer
Hvad er Six Sigma?
Six Sigma sikrer, at man arbejder struktureret med data og...
8. Oktober, 2021
Kion Schmeltzer
Hvad er Lean?
Hvad er Lean? Det spørgsmål får vi stillet utallige gange, og ofte...
8. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen
Toyota Kata hos Carletti
Lean Akademiet har hjulpet Carletti med at optimere produktionen...
8. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen