

Tekst af
MORTEN FRIIS JACOBSEN
Morten er ekspert i Toyota Kata og er blandt andet uddannet fra University of Michigan. Han har været konsulent på Danmarks første Toyota Kata opgave.
KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.
25. Maj, 2022
Agile Scrum Agile Scrum spiller godt sammen med Lean og har mange fælles elementer. Vi giver dig en introduktion til metoden.
Op igennem 90’erne oplevede industrien en stigende tendens, hvor mange udviklingsprojekter blev påvirket af ændringer i krav og uforudsigelig kompleksitet. Tendensen betød, at der opstod et behov for at skabe en balance mellem fleksibilitet og disciplin i udviklingen. Det blev grundlaget for den agile udviklingsmetode også kaldet Scrum.
Introduktion til Scrum
Agile Scrum blev beskrevet for første gang i en udviklingssammenhæng i 1986, hvor de to professorer Hirotaka Takeuchi og Ikujiro Nonaka, i en berømt artikel fra Harvard Business Review, beskrev de mest succesfulde produktudviklings-projekter i Japan på det tidspunkt. Projekterne byggede på 4 principper, som står i skærende kontrast til den 'klassiske' lineære udvikling:
- Individer og samarbejde frem for processer og værktøjer
- Velfungerende produkter fremfor omfattende dokumentation
- Samarbejde med kunden frem for kontraktforhandlinger
- Håndtering af forandringer frem for fastholdelse af en plan
Omdrejningspunktet i udviklingsmetoden er kortere 'time to market' og tættere samarbejde. Scrum er således en mere lærende eller eksperimentel tilgang, hvor man typisk opdeler udviklingen i mindre forløb med hver sin delleverance, som i højere grad tillader ændringer, samt sikrer hurtigere fremdrift. Forløbene indeholder de almindelige udviklingsaktiviteter: Analyse, design, konstruktion og test.
Beskrivelse af modellen
Agile Scrum strukturerer udvikling i små arbejdscyklusser, som strækker sig over en periode på 1-4 uger. Cyklusserne kalder man for Sprints, og de gentages efter hinanden uden pause. Hver Sprint har en fast slutdato, som aldrig kan udsættes, uanset om arbejdet er færdiggjort eller ej. Før en sprint kan påbegyndes, skal et hold af udviklere nedbryde et projekt til tidsestimerede aktiviteter, og fordele dem på udviklingsteamets medlemmer. Teamet får projekterne fra en Product Backlog, som er en prioriteret liste af indkommende udviklingsprojekter.
En product backlog skal prioriteres ud fra en kombination af tre kriterier:
- Strategi: Det kan være af strategisk værdi at prioritere et udviklingsprojekt, der er målrettet mod en civilisation, hvortil virksomheden planlægger at ekspandere.
- Værdi: Den forventede værdi er vigtig for prioriteringen. Værdi er som regel et spørgsmål om kroner og øre, men en prioritering på baggrund af værdi kunne også være ud fra ønsket om at skabe en endnu grønnere profil.
- Balance: Det er vigtigt, at der er en balance i udviklingsprojekternes risiko, lige såvel som det er vigtigt, at der er balance i medarbejdernes arbejdsbyrde på projekterne.
Når Teamet sætter cyklussen i gang, forpligter de sig til at fuldføre alle elementerne i det udvalgte projekt. Derfor afholder man hver dag et stående møde, hvor man informerer hinanden om fremskridt og koordinerer indsatsen på de resterende opgaver. Mødet må ikke tage mere end 15 minutter. Under mødet skal hvert teammedlem besvare tre spørgsmål:
- Hvad han/hun har gennemført siden sidste møde
- Hvad han/hun vil gennemføre inden næste møde
- Hvilke hindringer der evt. er i vejen for, at han/hun kan gennemføre sit arbejde
Når en sprint er afsluttet, præsenterer teamet resultatet og får konstruktiv feedback, som derefter kan inkorporeres i næste Sprint.
Introduktion til Scrum
Et Scrum team udgøres af tre roller: Product Owner, Team og Scrum Master.
Product owner
I Scrum er der kun én person, der har rollen som Produkt Ejer. Denne person skal være tilgængelig i hele udviklingsforløbet og skal sikre, at teamet arbejder fornuftigt, ud fra et forretningsmæssigt synspunkt.
En Product owner har et maksimalt vidensniveau om opgaven og er projektets interne kunde. Han repræsenterer kundens interesser ved at administrere en Product Backlog; en to-do liste, hvor alle indkommende krav og produkt specifikationer er opført i henhold til, hvor vigtige/profitable de anses for at være. Backlog’en er synlig for hele organisationen, så alle er klar over, hvad de kan forvente i fremtidige versioner af produktet.
En Product owner må ikke forveksles med en projektleder, da han i Scrum ikke er uddelegerende, men rollen kræver omfattende viden om teknik, markedsføring og forretningsudviklingsprocesser.
Team
Et team er de projektdeltagere, der udfører det egentlige arbejde af de projekter, der ligger øverst i Product Backlog’en. Teamet er selvorganiseret og består normalt af 5-9 personer - en størrelse, som erfaring har vist at være bedst for denne type arbejde.
I en Sprint Backlog nedbryder teamet projekter i aktiviteter, tidsestimerer dem og fordeler dem på teamets medlemmer. Time boxing indikerer et fastsat tidsrum, hvor teamet ikke må forstyrres i deres arbejde med tidsestimerede aktiviteter. Time boxing skal sikre, at teamet har optimale arbejdsbetingelser, således at aktiviteterne bliver udført til aftalt tid.
Det er vigtigt, at et Team har alle de nødvendige kompetencer for at fuldføre opgaven i løbet af en Sprint - og for at understøtte mest mulig fleksibilitet. Udover at bygge produktet, kommer teamet også med vigtige input og ideer til Product Owner om, hvordan man kan gøre produktet endnu bedre i forhold til kundens behov.
Scrum Master
En Scrum Masters vigtigste mission er at skabe de bedst mulige forudsætninger for, at Teamet realiserer de fastsatte mål. Dette sker bl.a. igennem en funktion som gatekeeper, hvor al information fra personer uden for projektet går gennem Scrum Masteren. Denne tager de vigtigste pointer med på det daglige møde, hvor informationen deles. Denne procedure sikrer, at Teamets deltagere forstyrres mindst muligt i deres arbejde. Skulle Teamet støde på problemer i deres arbejde, kan de henvende sig til Scrum Master, hvis opgave er at løse disse problemer og holde hjulene i gang. Formålet er at løfte holdets niveau af aktivitet og øge motivationen forud for næste Sprint.
Visualisering
I forbindelse med Scrum har man behov for et værktøj til at styre processen, og der er stor forskel på de værktøjer, der bruges til at understøtte Scrum udvikling. Værktøjerne spænder fra lavpraktiske lister og Post-it sedler, som udelukkende håndteres manuelt, til avancerede digitaliserede systemer. Et af de mest centrale værktøjer er en Scrum tavle, som synliggør status og eventuelle problemer.
Det er typisk omkring Scrum tavlen, at et projektteam samles i forbindelse med det daglige møde. Her kan tavlen bl.a. være med til at højne kvaliteten i diskussionerne og koordineringen af indsatser mod et fælles mål. Lavpraktiske tavler fungerer bedst i projekter, hvor hele Scrum teamet kan samles, hvorimod udviklingsafdelinger med fragmenterede og globaliserede teams stiller større krav, da kommunikation over distancer og tidszoner er meget vanskeligt.
Normalt håndteres Sprint backlog’en på tavlen ved, at den opsplittes i små sedler, som flyttes og skifter status i forbindelse med det daglige Scrum møde. Hver gang en opgave er færdig, flyttes den til en 'Færdig' kategori og registreres på en Burndown graf. Burndown grafen viser status på løste opgaver i forhold til de totalt planlagte opgaver.
Agile metoder sikrer visualisering og forbedret arbejdsflow
Scrum er en procesramme, hvori vi eksekverer opgaver. Opgaverne samles i en batch, hvis størrelse svarer til længden af en defineret sprint - og opgaverne afsluttes, før næste sprint kan påbegyndes. På den måde adskiller Scrum sig fra andre kendte Lean værktøjer, -metoder og -rutiner. På trods af dette synes lighederne alligevel at overskygge, hvad enten man helliger sig Kanban, Kaizen eller Toyota Kata. Uagtet metoden til at udføre arbejdet, handler det grundlæggende om at visualisere og forbedre arbejdsflowet.
En arbejdsmetode udviklet på agile principper giver en struktureret tilgang til komplekse opgaver. Arbejdet understøttes af en facilitator, men teammedlemmer oplever stort ejerskab. Visualiseringen giver overblik og synliggør teamets fremdrift og resultater. Det er en anerkendelse af teamets præstationer, hvori der er indlagt feedback loop til retrospektiv læring.
Agile principper kan tilpasses de processer og arbejdssystemer, dit team og/eller virksomhed allerede har på plads. Formålet er at hjælpe med at styre projekter, arbejdsgange og processer på en måde, der fungerer bedst for alle.
KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.

Tekst af
MORTEN FRIIS JACOBSEN
Morten er ekspert i Toyota Kata og er blandt andet uddannet fra University of Michigan. Han har været konsulent på Danmarks første Toyota Kata opgave.
RELATERET LÆSNING
Vil du læse mere? Vi har samlet et par artikler, der måske kan inspirere dig i dit videre forbedringsarbejde.
Hvad er Toyota Kata?
Hvad er Lean?
- LA Library
- Artikler
- Lean
- Ledelse
- Artikel
- Bæredygtighed
- Case
- TWI
- Six Sigma
- VSA
- Kaizen
- Adfærd
- Toyota Kata
- Podcast
- 5S
Fem trin til succes med Lean i hverdagen
Lean er mere end blot en teoretisk ramme, meget mere. Det er en praktisk tilgang, der kan ændre måden...
15. Maj, 2025
Henrik Schalech
Forandringsledelse og organisatorisk forankring med ADKAR
Forandringsledelse er en afgørende faktor, når vi skal implementere Lean.
29. April, 2025
Pernille Landbo
Lean og Bæredygtighed: En integreret tilgang
Lean handler om at eliminere spild og skabe værdi – men hvad...
28. Marts 2025
Henrik Schalech
Måling af medarbejdertilfredshed
Hvordan måler vi på medarbejdertilfredshed. En måling af medarbejdertilfredshed...
10. Februar, 2025
Henrik Schalech
Kulturændring
Kulturændring er svært - Lean kulturen kommer ikke af sig selv
4. Januar 2025
Ann Møller Svendsen
Lean Ledelse
Ledelsen bør efterspørge Lean og det skal ske fra toppen...
4. December 2024
Ann Møller Svendsen
Styrk din bæredygtighedsindsats med Lean
Mange kæmper med at finde balancen mellem effektivitet og ansvarlighed...
18. November, 2024
Henrik Schalech
Lean understøtter vækstrejsen...
Læs med her, hvor Allan B. Rix er i samtale med fabriksdirektør...
28. Oktober, 2024
Allan B. Rix
Kunsten at følge og fastholde en standard
Hvis vi som virksomhed vil arbejde med Lean og skabe en forbedringskultur...
11. September 2024
Allan B. Rix
AI og Six Sigma I fremtidens optimeringsarbejde
Six Sigma styrker vores forståelse...
29. August, 2024
Kion Schmeltzer
A3 Problemløsning med Six Sigma
Hvordan A3 problemløsning (Praktisk Problemløsning...
1. Juli, 2024
Kion Schmeltzer
Målstyring
Hvad er målstyring og hvorfor skal vi målstyre? Nedbrydning af mål...
24. Maj 2024
Ann Møller Svendsen
Vejledning til VSA - administration
Kortlægning af værdistrømsanalyse i administration...
21. Maj 2024
Ann Møller Svendsen
Vejledning til VSA - produktion
Fremgangsmåde til kortlægning af værdistrømsanalyse i produktion...
21. Maj 2024
Ann Møller Svendsen
Værdistrømsanalyse i produktion
Hvordan skaber vi et overblik over produktionen, så vi kan skabe...
17. Maj 2024
Morten Friis Jacobsen
Hvad er Kaizen?
Hvordan du kan involvere dine medarbejdere i at lave løbende...
13. Maj 2024
Morten Friis Jacobsen
Tillidsbaseret Lean
Hvis den fulde effekt af Lean skal opnås, skal der udvises tillid...
25. April 2024
Ann Møller Svendsen
Lean Virksomhed
Få et hurtigt overblik over Lean. En vej til tilfredse kunder og glade...
29. Marts 2024
Ann Møller Svendsen
Coaching og GROW-modellen
Blandt de mange coachingmodeller, står GROW-modellen ud som en...
26. Februar, 2024
Henrik Schalech
Kunsten at vælge det rette værktøj
Hvilket Lean værktøj er det bedste og mest anvendte? Værktøj er ikke målet...
9. Januar, 2024
Allan B. Rix
Lean Startup
Lean Startup giver dig et rammeværktøj til at udvikle og innovere nye...
15. December, 2023
Amalie Khiljee
Toyota Kata som Kaizen Blitz
En kortsigtet metode til at skabe momentum og synliggøre...
30. November, 2023
Morten Friis Jacobsen
Coop implementerer TWI og TTT
Coop har implementeret TWI og TTT og uddannet interne...
5. Oktober, 2023
Pernille Landbo
Flow i et DMAIC projekt
Vil du lære at skabe flow i et DMAIC projekt? Vi giver dig et overblik...
11. Juli, 2023
Kion Schmeltzer
Quality Function Deployment
Quality Function Deployment (QFD) oversætter forventninger til...
27. Juni, 2023
Kion Schmeltzer
Failure Mode Effect analysis
Failure Mode Effect Analysis (FMEA) er en struktureret og systematisk...
4. Maj 2023
Kion Schmeltzer
Lean forbedringsprojekt hos Jern og Glas
I denne case får du et indblik i, hvad implementeringen af Lean...
24. April, 2023
Kurt Hansen
Lean med Morten Münster
Der findes en metode, der gør, at medarbejderne får det bedre...
18. April, 2023
Ann Møller Svendsen
Skab forståelse for Lean forandringen
Brug adfærdsprofiler som et redskab til at skabe forståelse hos alle dine...
20. Marts, 2023
Pernille Landbo
Leader Standard Work
Hvordan skaber vi større fokus på at standardisere ledelsesarbejdet...
10. Februar, 2023
Ann Møller Svendsen
Når 5S bliver til mere end bare oprydning
Et 5S-system kræver først og fremmest god ledelse. Det er ledelsen...
9. September, 2022
Ann Møller Svendsen
Hvad er 5S?
5S er et værktøj fra Lean værktøjskassen, der har til formål at skabe orden...
15. August, 2022
Ann Møller Svendsen
Lean kan løfte bæredygtighed
Lean kan være vejen til at opnå et nyt syn på bæredygtighed som en...
30. Juni, 2022
Simone Sæderup Nielsen
Agile Scrum
Agile Scrum spiller godt sammen med Lean og har mange fælles elementer.
25. May, 2022
Morten Friis Jacobsen
Forandringsledelse
Hvordan opnås en succesfuld forandring? De bedste værktøjer er ærlighed...
12. April, 2022
Pernille Landbo & Ann Møller Svendsen
SIPOC
SIPOC er et værktøj, som oftest anvendes i Define-fasen i Six Sigma og i...
8. Marts, 2022
Kion Schmeltzer
Hvorfor måle CO2 aftryk?
Evnen til at kunne svare på CO2-spørgsmål er blevet vigtig for...
28. Februar, 2022
Simone Sæderup Nielsen
Fastholdelse af TWI jobinstruktion
Hvordan du kan sikre den interne træningskultur gennem...
31. Januar, 2022
Allan B. Rix
Hvad er TWI?
Hvordan en virksomhed kan arbejde med standardiseret arbejde og dermed...
26. Januar, 2022
Allan B. Rix
Grøn omstilling med Lean
Hvordan du kan starte grøn omstilling i din virksomhed ved at bruge Lean...
10. December, 2021
Simone Sæderup Nielsen
Hvad er Lean Ledelse?
Hvordan du gennem god ledelse kan få medarbejderne motiveret...
2. December, 2021
Ann Møller Svendsen & Pernille Landbo
Lean hos HORN Bordplader
Den midtjyske bordpladefabrik har samarbejdet med...
16. November, 2021
Simone Sæderup Nielsen
Hvad er Toyota Kata?
Med Toyota Kata kan du skabe en forbedringskultur, der sikrer...
29. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen
Hvad er Lean Six Sigma?
I både Lean og Six Sigma stræbes efter værdi for kunden, den højest...
8. Oktober, 2021
Kion Schmeltzer
Hvad er Six Sigma?
Six Sigma sikrer, at man arbejder struktureret med data og...
8. Oktober, 2021
Kion Schmeltzer
Hvad er Lean?
Hvad er Lean? Det spørgsmål får vi stillet utallige gange, og ofte...
8. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen
Toyota Kata hos Carletti
Lean Akademiet har hjulpet Carletti med at optimere produktionen...
8. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen