Tekst af
KION SCHMELTZER
Kion har mere end 25 års undervisningserfaring med Lean Six Sigma, og han har selv opnået det højeste Six Sigma certificeringsniveau.
KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.
8. Oktober, 2021
Hvad er Lean Six Sigma? Lean + Six Sigma = Lean Six SigmaKan man overhovedet kombinere de to?
Lean og Six Sigma angriber ganske vist problemstillingerne fra to forskellige vinkler, men filosofierne ønsker fuldstændigt det samme. Så hvad er Lean Six Sigma? I både Lean og Six Sigma stræbes efter værdi for kunden, den højest mulige kvalitet samt de mest effektive processer for virksomheden.
Lean
Helt grundlæggende handler Lean om gennemløbstid, og vi fokuserer derfor meget på flow. Altså, en vare/ydelse skal holdes i konstant bevægelse gennem en række aktiviteter, som kunden er villig til at betale for, således at kunden modtager den forventede kvalitet, hurtigst muligt. I Lean stræber vi efter at reducere gennemløbstiden gennem systematisk fjernelse af spild – og allerede her adskiller Lean sig fra traditionel procesoptimering. I Lean fokuserer vi primært på eliminering af unødvendig, ikke-værdiskabende aktivitet rundt om processerne. Herigennem skabes de bedste forudsætninger for, at medarbejderne kan levere den ønskede værdi.
Six Sigma
Six Sigma handler om kvalitet, og vi fokuserer derfor meget på processen. Altså, enhver proces i en værdikæde skal levere kvaliteten, der sikrer, at vi har tilfredse kunder. Når vi oplever afvigelser eller variationer i kvaliteten, bruger vi således Six Sigma til at analysere problemet gennem statistik og målinger for dernæst at komme til bunds i problemet. Six Sigma er således, til forskel fra Lean, mere brugbart, hvis en organisation oplever variationer i kvalitet. Især problemer, som man ikke umiddelbart kan finde årsagerne til, fordi brugen af analyse og data giver mulighed for at dykke ned i den pågældende proces og finde frem til, hvorfor problemerne opstår.
Hvad er Lean Six Sigma
Når man anvender henholdsvis Lean og Six Sigma, har man altså i udgangspunktet to forskellige tilgange til problemløsning – og netop derfor er det også oplagt at kombinere de to og altså arbejde med Lean Six Sigma. For når man kombinerer de to, får man en struktureret tilgang til at løse problemer i organisationen. Lidt forenklet vil det altså sige, at man får en tilgang, hvor man både fokuserer på flow ved at fjerne de aktiviteter, der er ikke skaber værdi, og man fokuserer på kvalitet ved at fjerne de variationer, der opstår i de enkelte aktiviteter.
Mens Lean er et sprog, vi har brug for i hverdagen, når vi arbejder med de faktiske problemstillinger, kan Six Sigma betragtes som det sprog, vi taler, for at kunne underbygge det, vi ’tror og mener’, når det skal kommunikeres til ledelsen. Vi har brug for den stærke Lean kultur i dagligdagen og samtidig Six Sigmas evne til at kunne flytte os fra tro til viden – og muligheden for at give ledelsen et valideret datagrundlag til at træffe gode beslutninger ud fra.
Lean og Six Sigma har brug for hinanden – og har altid hørt sammen. Det er beklageligt, at så mange ser de to filosofier som konkurrenter og dermed aldrig får øjnene op for deres styrker og svagheder. I Lean miljøet omtales Six Sigma som tungt, besværligt og ’slet ikke nødvendigt hos os’ – og samtidig høres Six Sigma folk omtale Lean som overfladisk og følelsesbaseret. Begge dele er selvfølgelig langt fra sandheden, og måske bunder det i manglende kundskab. Husk på, at allerede i ’Lean Thinking’ fra 1994 beskrev Womack & Jones, at verdens bedste Lean kræver, at du opfinder Six Sigma og vice versa. Synergien er åbenlys – det er ikke nyt.
Den menneskelige vs. den videnskabelige vinkel
Men hvorfor er det så, vi siger, at vi har brug for begge kompetencer? Hvis vi sætter det sort/hvidt op, er Lean den menneskelige indgangsvinkel, og Six Sigma er den videnskabelige vinkel – og vi har brug for begge dele for at få en langvarig succesfuld optimering.
Lean skaber en fantastisk forståelse af optimeringskulturen, og viser hvor vigtigt det er, at sætte kunden i centrum, at arbejde struktureret, at samarbejde og sætte mennesket i fokus. Udfordringen ligger ofte i evnen til at underbygge sine gode ideer med data. Lean ambassadører mødes ofte af chefer, som med mange års erfaring har en anden opfattelse af tingenes tilstand. Ofte ønsker de ikke forandring – og de har magten. Der er kun én ting, som kan vinde over 20 års erfaring – og det er data! Derfor er det en fantastisk overbygning, at tillære en videnskabelig tilgang, hvor værktøjskassen også indeholder evnen til at indsamle og analysere data. Dette er bl.a. Six Sigma.
Eksempel: Lad os give et eksempel. Det er desværre ofte, at vi oplever virksomheder bruge gennemsnit til at udtrykke processens performance eller kundens oplevelse af deres ydelser. Den store udfordring er, at vores kunder (interne og eksterne) er fuldstændig ligeglade med vores gennemsnitlige performance. Kunden vil aldrig opleve et gennemsnit, men vil derimod rammes af vores variation. For kunden er variationen altafgørende.
Vi lover at levere en ydelse inden for 7 dage, og vores gennemsnit er 5 dage. Hvad siger det om, hvor tilfredse vores kunder er? Situationen er den, at selvom størstedelen af kunderne faktisk modtager vores ydelse inden for 7 dage, oplever 30 % af kunderne at leveringstiden overskrides. Tilfredse kunder?
Det er tydeligt, at vi har brug for et udtryk for variation, og her sikrer Six Sigma de rette værktøjer og det rette sprog.
Lean Six Sigma i Lean Akademiet
Vi håber, at ovenstående giver en forståelse for, hvorfor Lean Six Sigma er så relevant. Det giver ganske enkelt en større værktøjskasse i det daglige forbedringsarbejde, hvorfor man bedre kan vælge det rette værktøj i den specifikke situation. Hos Lean Akademiet kan vi uddanne dig i både Lean og Six Sigma. Disse to uddannelser tilsammen giver en Lean Six Sigma Certificering. Kvaliteten er i højsædet, og vi CSSC-certificerer alle vores Lean Six Sigma kursister, hvilket kræver, at vores studerende både er specialister i Lean og Six Sigma.
Lyder Lean og Six Sigma som noget for dig? Så tilmeld dig vores uddannelser her.
KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.
Tekst af
KION SCHMELTZER
Kion har mere end 25 års undervisningserfaring med Lean Six Sigma, og han er ansvarlig for Lean Akademiets kurser og uddannelser. Kion har selv opnået det højeste Six Sigma certificeringsniveau.
RELATERET LÆSNING
Vil du læse mere? Vi har samlet et par artikler, der måske kan inspirere dig i dit videre forbedringsarbejde.