LA Library - Artikel nr. 0, Mar. 2024 - Kulturændring
Lean Akademiet - medarbejder (Ann Møller Svendsen)

Tekst af
ANN MØLLER SVENDSEN

Ann er uddannet revisor med en baggrund som økonomichef, fabrikschef og administrerende direktør og har arbejdet i næsten 10 år med Lean i Automobilindustrien.

DOWNLOAD (PDF)

KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.

4. Marts, 2016

Kulturændring Lean kulturen kommer ikke af sig selv

Kulturændring

Jeg har nu i ca. 13 år arbejdet med at assistere virksomheder og organisationer i deres Lean transformation. I de første år var vi meget fokuserede på Lean værktøjerne. Vi indførte blandt andet 5 S, Kanban styring, Standardiseret arbejde og TPM. Senere ændrede fokus sig til medarbejderinvolvering, og vi etablerede målstyring, forbedringstavler og arbejdede med Kaizen men vi nåede ikke til en kulturændring.

Vi opnåede markante resultatforbedringer. Medarbejderne var glade. Endelig skete der noget, der blev lyttet til dem, og der blev gennemført en masse forbedringsforslag. Imidlertid stagnerede forbedringerne ofte. Faktisk gjorde de det som hovedregel.

Hvorfor fortsætter forbedringerne ikke? Hvorfor får vi ikke samme succes med Lean, som Toyota har præsenteret i mere end 60 år? Hvorfor kan de forbedre resultaterne år efter år, når de fleste danske virksomheder har så vanskeligt ved det?

Efter min mening er årsagen, at det ikke lykkes at få skabt den kulturændring, som er afgørende for, at Lean kan fortsætte. Vi har været så fokuserede på at kopiere Lean værktøjerne, at vi har glemt det fundamentale - nemlig at ændre ledelsesformen og få skabt en anden kultur i virksomhederne.

Utålmodige ledere

Danske ledere er alt for utålmodige. En kulturændring kræver enorm tålmodighed, hvilken ikke er en fremherskende dyd for danske ledere. Aktiemarkedet, investorerne og ejerne kræver store resultater på kort sigt. Men en Lean kultur kan ikke skabes på meget kort sigt. Det kræver, at ledelsen skal etablere nye handlemåder, der bliver til vaner og til sidst til en ny kultur i virksomheden. En kultur, hvor virksomheden hele tiden har visionen og det endelige mål i sigte, og hvor de gennemfører forbedringer som små eksperimenter. En kultur, hvor det er tilladt at fejle, men hvor man altid reflekterer og lærer af sine erfaringer. Jo bedre man bliver til at finde forholdet imellem årsag og virkning, desto bedre bliver virksomheden til hele tiden at forbedre resultaterne. Ledelsen skal vise retningen og coache, så alle i virksomheden arbejder sammen målrettet og disciplineret med at nå målet.

Kulturen i virksomheden er den største barriere for at få succes med Lean. Men den er sat af ledelsen. Der er derfor kun en vej. Vær tålmodig, vær stædig og skab nye vaner. Fasthold og vær trofast over for Lean filosofien. Det handler om at se Lean som en hel filosofi – at forstå processerne til bunds, at få samtlige medarbejdere til at tænke Lean og at arbejde med problemløsning på en struktureret måde.

Så vurdér, hvad du skal ændre i din ledelsesform for at skabe en Lean kultur. Go ‘fornøjelse – der er stadig uendelige muligheder for at forbedre produktiviteten uden at skulle haste ud i lavlønslande for at kunne reducere virksomhedens lønomkostninger på kort sigt.

DOWNLOAD (PDF)

KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.

Lean Akademiet - medarbejder (Ann Møller Svendsen)

Tekst af
ANN MØLLER SVENDSEN

Ann er uddannet revisor med en baggrund som økonomichef, fabrikschef og administrerende direktør og har arbejdet i næsten 10 år med Lean i Automobilindustrien.

RELATERET LÆSNING
Vil du læse mere? Vi har samlet et par artikler, der måske kan inspirere dig i dit videre forbedringsarbejde.

Når 5S bliver til mere end bare oprydning
Et 5S-system kræver først og fremmest god ledelse. Det er ledelsen...

9. September, 2022
Ann Møller Svendsen
Hvad er Lean?
Hvad er Lean? Det spørgsmål får vi stillet utallige gange, og ofte...

8. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen
Scroll to Top