Tekst af
ANN MØLLER SVENDSEN
Ann er uddannet revisor med en baggrund som økonomichef, fabrikschef og administrerende direktør og har arbejdet i næsten 10 år med Lean i Automobilindustrien.
KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.
21. Maj, 2024
Vejledning til værdistrømsanalyse (VSA) i administration Kortlægning af værdistrømsanalyse i administration via brown paper.
Denne beskrivelse er en vejledning til, hvordan du trin for trin gennemfører en værdistrømsanalyse i administration.
Vejledning til værdistrømsanalyse (VSA) - administration:
Fremgangsmåde trin for trin:
1. Udvælg den arbejdsgang, du vil beskrive (sagsfamilien)
- Udvælg arbejdsgangen ved at analysere dit proceslandskab.
- Definér afgrænsningen - hvor den starter, og hvor den slutter.
- Start gerne med at få orden ‘i eget hus’.
2. Beskriv hvad der skaber værdi for ‘den gyldne trekant’
- Den gyldne trekant er:
- Kunde
- Medarbejder
- Ledelse
3. Opsæt de involverede afdelinger i ‘svømmebaner’
- De afdelinger, teams eller interessenter, der er involveret i arbejdsgangen
4. Beskriv de nuværende processer
- Placér hovedprocesserne i den rette rækkefølge, i den svømmebane, hvor opgaven udføres.
- Angiv procestid på processen, evt. som et tidsinterval: Korteste, Best Case – længste, Worst Case
5. Angiv ventetider
- Ventetiderne før eller imellem processerne angives, evt. som tidsinterval: Korteste, BC – længste, WC
6. Angiv eventuelle tilbageløb
- Brug beslutningsbokse med ja/nej muligheder og pile.
- Skriv årsagen til tilbageløb.
- Angiv evt. antallet af tilbageløb i procent.
7. Lav en faktaboks med angivelse af procestid, ventetid og gennemløbstid
- Lav for enden af dit brown paper en faktaboks med angivelse af den korteste og længste procestid samt ventetid.
- Gennemløbstiden beregnes ved at lægge procestid og ventetid sammen. Til sidst kan procestiden udgøres som procent i forhold til gennemløbstiden.
8. Påfør spild
- Lad deltagerne i analysen påsætte det spild, de oplever i arbejdsgangen.
- Placér spildet over den proces, hvor spildet forekommer.
9. Udvælg de største spildårsager
- Udvælg de største spildårsager, eventuelt hvor deltagerne hver især afgiver tre stemmer på de tre spild, som de oplever som de største.
10. Find årsagerne til spildet
- Find årsagen til spildet.
- Spørg evt. ‘5 x hvorfor’ og bliv enige om en/flere løsningsforslag.
- Basér forslaget til løsning som en hypotese.
11. Prioritér løsningerne
- Prioritér løsningerne ud fra effekt i forhold til indsats.
- Overfør de ‘lavthængende frugter’ til aktivitetsplanen.
- Løsninger og ændringer, der er mere projektorienterede, beskrives på A3.
12. Det færdige resultat
- Punkt 1 - 7 danner tilsammen et overblik over din værdistrøm.
- Punkt 8 – 12 danner tilsammen en struktureret tilgang til at fjerne spild i værdistrømmen.
KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.
Tekst af
ANN MØLLER SVENDSEN
Ann er uddannet revisor med en baggrund som økonomichef, fabrikschef og administrerende direktør og har arbejdet i næsten 10 år med Lean i Automobilindustrien.
RELATERET LÆSNING
Vil du læse mere? Vi har samlet et par artikler, der måske kan inspirere dig i dit videre forbedringsarbejde.