Tekst af
MORTEN FRIIS JACOBSEN
Morten er ekspert i Toyota Kata og er blandt andet uddannet fra University of Michigan. Han har været konsulent på Danmarks første Toyota Kata opgave.
KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.
29. Oktober, 2021
Hvad er Toyota Kata? Med Toyota Kata kan du skabe en forbedringskultur, der sikrer den fortsatte udvikling for virksomheden
Teorien om Toyota Kata er udviklet af professor Mike Rother fra University of Michigan i 2009 og blev formuleret i hans bog 'Toyota Kata'. Bogen er resultatet af et studie hos Toyota, hvor Rother fokuserede på at lære, hvordan virksomheden udviklede deres løsninger. Første virksomhed tog metoden i anvendelse i USA i 2011, og i 2013 gennemførte Lean Akademiet den første udrulning i Danmark.
Lean er et mindset. En filosofi. En kultur. Eller er det? Ganske få virksomheder evner at bedrive deres Lean til et modenhedsniveau, hvor medarbejderne samarbejder om daglige forbedringer - helt uden at tænke over det. Alt for ofte går Lean arbejdet i stå, længe før en egentlig forbedringskultur er etableret - og det er synd. Først her viser Lean nemlig sine sande styrker.
Hvordan skabes kultur?
Kultur er som tandbørstning om morgenen. Et fast mønster, i form af en morgenrutine, sikrer, at tænderne børstes dagligt. Men, tandbørstning er mere end bare en rutine. Forestil dig at springe tandbørstningen over - tag så på arbejde. Hvordan har du det nu? Virkeligheden er den, at din synd her til morgen formentlig vil være helt uden konsekvenser – men din hjerne vil det anderledes. Du får det dårligt med dig selv og begynder at ændre adfærd; afstand, stilhed, ubehag. Nu er der tale om kultur. En kultur skabt af vores forældre, med ét enkelt spørgsmål: "Har du husket at børste dine tænder?"
Toyota Kata er en videnskabelig, systematisk metode til at skabe en forbedringskultur og består af samme to elementer:
- Improvement Kata – det mønster hvori daglige forbedringer trænes
- Coaching Kata – den metode hvorpå lederen efterspørger læring
Improvement Kata
Forbedrings Kata består af fire steps, som tilsammen har det formål at udvikle grundlæggende færdigheder i at eksperimentere mod et mål. Den eksperimenterende tilgang til forbedringsarbejde er af afgørende betydning for succesfuld udvikling af gode løsninger. Når de fire trin praktiseres, vil der over tid opbygges en vane med at tænke og arbejde kreativt og videnskabeligt for at opbygge en kultur for forbedring og innovation i en organisation.
Det første trin i processen med Improvement Kata er at bryde virksomhedens vision ned i specifikke udfordringer. Udfordringerne, som gerne må være ambitiøse, er retningsgiveren for alt forbedringsarbejdet – altså: Hvad ønsker man at opnå? I Toyota Kata handler det i høj grad om at fokusere sit forbedringsarbejde og vælge en helt masse tiltag fra. I andet trin beskrives den nuværende situation omhyggeligt. Beskrivelsen skal gennemføres sammen med de involverede i det område, hvor forbedringsarbejdet skal foregå. Indsamling af fakta gør teamet i stand til at forstå processen og formulere gode mål. I trin tre sætter medarbejderne selv deres næste mål. Da der er en grænse for, hvor langt ud i fremtiden medarbejderen kan forudse, ligger målet uden for teamets videnshorisont. Dette tvinger teamet ud i en usikkerhedszone, hvor der er mulighed for ny læring. Det sidste trin består i at liste alt det, der forhindrer teamet i at nå delmålet. Forhindringerne udforskes én ad gangen ved at gennemføre små iterative eksperimenter, som genererer læring og ny viden - og med tiden: Gode resultater!
Coaching Kata
Toyota Kata fokuserer på at bringe de involverede ud af komfortzonen, så de forsøg, der bliver udført, er resultatet af nytænkning. Forudsætningen for, at det kan lade sig gøre, er, at ledelsen formår at skabe trygge rammer, hvor medarbejderne har tillid til, at det ikke bare er tilladt at fejle, det er ligefrem godt at fejle, da det er en kilde til værdifuld læring. Som leder i et Toyota Kata setup er man coach. Ligesom i sport og musik foregår Kata træningen under observation og vejledning af en erfaren coach. Uden coach får man ikke indlært de rigtige metoder og teknikker. I Coaching Kata bliver teamet coachet hver gang, der er gennemført et eksperiment. Resultatet af det gennemførte eksperiment noteres på en Kata tavle. Teamet evaluerer, hvad de lærte, og coachen spørger til, hvordan læringen bruges i det næste tiltag.
Er Toyota Kata det nye sort?
Toyota Kata er ikke revolutionerende, ligesom det ikke er svaret på alt. Toyota Kata, som metode, har slående ligheder med andre kreative procesmodeller. De afspejler alle de samme spørgsmål, som må stilles, når vi udvikler løsninger:
- Hvad forsøger vi at opnå?
- Hvor er vi nu?
- Hvad skete der, da vi prøvede noget nyt?
- Hvad skal vi ændre eller justere for at nå det næste mål?
Toyota Kata skal kombineres med jeres eksisterende Lean arbejde for at sikre en metode til opbygning af nødvendige færdigheder. Færdigheder der gør organisationer i stand til at skabe sit eget. Kata konkurrerer ikke med Lean, men understøtter og styrker effekten af Lean Six Sigma værktøjer og teknikker.
Hvad er perspektivet?
Toyota Kata kan være den forskel, der formår virksomheder, der arbejder med Lean, til at skabe en sand forbedringskultur, som igen og igen skaber bedre præstationer. Det kan være nøglen til, at danske virksomheder kontinuerligt kan forbedre konkurrenceevnen og på den måde præstere mere for mindre.
Vi kan vælge at investere i automatisering i danske virksomheder for at øge konkurrencekraften, men der er også robotter alle andre steder i verden, og det er ikke nogen unik kunst at opnå konkurrenceevne gennem automatisering. Forbedringer af processer gennem innovation på gulvet er en helt anden snak. Her foregår forbedringen nemlig i den usynlige del af isbjerget, der er skjult under vandoverfladen. Det er kultur, adfærd og tankesæt, der er kilden til springene i konkurrenceevnen, og den slags kan ikke sådan bare kopieres. Det er unikt. Kulturen er en kilde til unikke fordele, og Toyota Kata er en effektiv metode til at udvikle kulturen i en virksomhed, så innovation af både processer og produkter samt løbende forbedringer bliver en naturlig del af hver eneste dag på arbejde.
Vil du også skabe forbedringer med Toyota Kata? Så lad os uddanne dig i det! Læs om vores kursus i Toyota Kata hér - kontakt os for datoer.
Vil du hellere have, at vi kommer ud til jer? Så læs mere om vores konsulenthjælp hér.
KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.
Tekst af
MORTEN FRIIS JACOBSEN
Morten er ekspert i Toyota Kata og er blandt andet uddannet fra University of Michigan. Han har været konsulent på Danmarks første Toyota Kata opgave.
RELATERET LÆSNING
Vil du læse mere? Vi har samlet et par artikler, der måske kan inspirere dig i dit videre forbedringsarbejde.
Toyota Kata hos Carletti
Toyota Kata hos Haldor Topsøe
- LA Library
- Artikel
- Lean
- Case
- Artikler
- Ledelse
- Bæredygtighed
- TWI
- Six Sigma
- VSA
- Kaizen
- Adfærd
- Toyota Kata
- Podcast
- 5S
Kan vi problemløse menneskelige fejl?
Menneskelige fejl sker – det er helt naturligt. Vi kender alle til at glemme...
22. Oktober, 2025
Amalie Khiljee
Et nyt kapitel i Aarhus
Lean Akademiet flytter nu vores jyske kurser og uddannelser til Aarhus
9. September, 2025
Morten Friis Jacobsen
Fra træning til millionbesparelser
- når kompetenceudvikling bliver en strategisk styrke
3. September, 2025
Ralf Skovmand
Lean som løftestang
I vores arbejde som konsulenter oplever vi mange virksomheder og organisationer, der kæmper...
2. September, 2025
Henrik Schalech
Kommunikér forandring med PIR
Vil du have andre med på dit Lean projekt, skal de først og fremmest forstå, hvorfor det...
14. August, 2025
Amalie Khiljee
Lean kommunikation
Lean kommunikation handler om, at dialogen er tydelig, målrettet og værdiskabende.
1. Juli, 2025
Amalie Khiljee
Just in Time
Et af de mest kendte og centrale begreber i Lean filosofien er ’Just in Time’ (JIT).
13. June, 2025
Morten Friis Jacobsen
Fem trin til succes med Lean i hverdagen
Lean er mere end blot en teoretisk ramme, meget mere. Det er en praktisk tilgang, der kan ændre måden...
15. Maj, 2025
Henrik Schalech
Forandringsledelse og organisatorisk forankring med ADKAR
Forandringsledelse er en afgørende faktor, når vi skal implementere Lean.
29. April, 2025
Pernille Landbo
Lean og Bæredygtighed: En integreret tilgang
Lean handler om at eliminere spild og skabe værdi – men hvad...
28. Marts 2025
Henrik Schalech
Måling af medarbejdertilfredshed
Hvordan måler vi på medarbejdertilfredshed. En måling af medarbejdertilfredshed...
10. Februar, 2025
Henrik Schalech
Kulturændring
Kulturændring er svært - Lean kulturen kommer ikke af sig selv
4. Januar 2025
Ann Møller Svendsen
Lean Ledelse
Ledelsen bør efterspørge Lean og det skal ske fra toppen...
4. December 2024
Ann Møller Svendsen
Styrk din bæredygtighedsindsats med Lean
Mange kæmper med at finde balancen mellem effektivitet og ansvarlighed...
18. November, 2024
Henrik Schalech
Lean understøtter vækstrejsen...
Læs med her, hvor Allan B. Rix er i samtale med fabriksdirektør...
28. Oktober, 2024
Allan B. Rix
Kunsten at følge og fastholde en standard
Hvis vi som virksomhed vil arbejde med Lean og skabe en forbedringskultur...
11. September 2024
Allan B. Rix
AI og Six Sigma I fremtidens optimeringsarbejde
Six Sigma styrker vores forståelse...
29. August, 2024
Kion Schmeltzer
A3 Problemløsning med Six Sigma
Hvordan A3 problemløsning (Praktisk Problemløsning...
1. Juli, 2024
Kion Schmeltzer
Målstyring
Hvad er målstyring og hvorfor skal vi målstyre? Nedbrydning af mål...
24. Maj 2024
Ann Møller Svendsen
Vejledning til VSA - administration
Kortlægning af værdistrømsanalyse i administration...
21. Maj 2024
Ann Møller Svendsen
Vejledning til VSA - produktion
Fremgangsmåde til kortlægning af værdistrømsanalyse i produktion...
21. Maj 2024
Ann Møller Svendsen
Værdistrømsanalyse i produktion
Hvordan skaber vi et overblik over produktionen, så vi kan skabe...
17. Maj 2024
Morten Friis Jacobsen
Hvad er Kaizen?
Hvordan du kan involvere dine medarbejdere i at lave løbende...
13. Maj 2024
Morten Friis Jacobsen
Tillidsbaseret Lean
Hvis den fulde effekt af Lean skal opnås, skal der udvises tillid...
25. April 2024
Ann Møller Svendsen
Lean Virksomhed
Få et hurtigt overblik over Lean. En vej til tilfredse kunder og glade...
29. Marts 2024
Ann Møller Svendsen
Coaching og GROW-modellen
Blandt de mange coachingmodeller, står GROW-modellen ud som en...
26. Februar, 2024
Henrik Schalech
Kunsten at vælge det rette værktøj
Hvilket Lean værktøj er det bedste og mest anvendte? Værktøj er ikke målet...
9. Januar, 2024
Allan B. Rix
Lean Startup
Lean Startup giver dig et rammeværktøj til at udvikle og innovere nye...
15. December, 2023
Amalie Khiljee
Toyota Kata som Kaizen Blitz
En kortsigtet metode til at skabe momentum og synliggøre...
30. November, 2023
Morten Friis Jacobsen
Coop implementerer TWI og TTT
Coop har implementeret TWI og TTT og uddannet interne...
5. Oktober, 2023
Pernille Landbo
Flow i et DMAIC projekt
Vil du lære at skabe flow i et DMAIC projekt? Vi giver dig et overblik...
11. Juli, 2023
Kion Schmeltzer
Quality Function Deployment
Quality Function Deployment (QFD) oversætter forventninger til...
27. Juni, 2023
Kion Schmeltzer
Failure Mode Effect analysis
Failure Mode Effect Analysis (FMEA) er en struktureret og systematisk...
4. Maj 2023
Kion Schmeltzer
Lean forbedringsprojekt hos Jern og Glas
I denne case får du et indblik i, hvad implementeringen af Lean...
24. April, 2023
Kurt Hansen
Lean med Morten Münster
Der findes en metode, der gør, at medarbejderne får det bedre...
18. April, 2023
Ann Møller Svendsen
Skab forståelse for Lean forandringen
Brug adfærdsprofiler som et redskab til at skabe forståelse hos alle dine...
20. Marts, 2023
Pernille Landbo
Leader Standard Work
Hvordan skaber vi større fokus på at standardisere ledelsesarbejdet...
10. Februar, 2023
Ann Møller Svendsen
Når 5S bliver til mere end bare oprydning
Et 5S-system kræver først og fremmest god ledelse. Det er ledelsen...
9. September, 2022
Ann Møller Svendsen
Hvad er 5S?
5S er et værktøj fra Lean værktøjskassen, der har til formål at skabe orden...
15. August, 2022
Ann Møller Svendsen
Lean kan løfte bæredygtighed
Lean kan være vejen til at opnå et nyt syn på bæredygtighed som en...
30. Juni, 2022
Henrik Schalech
Agile Scrum
Agile Scrum spiller godt sammen med Lean og har mange fælles elementer.
25. May, 2022
Morten Friis Jacobsen
Forandringsledelse
Hvordan opnås en succesfuld forandring? De bedste værktøjer er ærlighed...
12. April, 2022
Pernille Landbo & Ann Møller Svendsen
SIPOC
SIPOC er et værktøj, som oftest anvendes i Define-fasen i Six Sigma og i...
8. Marts, 2022
Kion Schmeltzer
Hvorfor måle CO2 aftryk?
Evnen til at kunne svare på CO2-spørgsmål er blevet vigtig for...
28. Februar, 2022
Henrik Schalech
Fastholdelse af TWI jobinstruktion
Hvordan du kan sikre den interne træningskultur gennem...
31. Januar, 2022
Allan B. Rix
Hvad er TWI?
Hvordan en virksomhed kan arbejde med standardiseret arbejde og dermed...
26. Januar, 2022
Allan B. Rix
Grøn omstilling med Lean
Hvordan du kan starte grøn omstilling i din virksomhed ved at bruge Lean...
10. December, 2021
Henrik Schalech
Hvad er Lean Ledelse?
Hvordan du gennem god ledelse kan få medarbejderne motiveret...
2. December, 2021
Ann Møller Svendsen & Pernille Landbo
Lean hos HORN Bordplader
Den midtjyske bordpladefabrik har samarbejdet med...
16. November, 2021
Henrik Schalech
Hvad er Toyota Kata?
Med Toyota Kata kan du skabe en forbedringskultur, der sikrer...
29. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen
Hvad er Lean Six Sigma?
I både Lean og Six Sigma stræbes efter værdi for kunden, den højest...
8. Oktober, 2021
Kion Schmeltzer
Hvad er Six Sigma?
Six Sigma sikrer, at man arbejder struktureret med data og...
8. Oktober, 2021
Kion Schmeltzer
Hvad er Lean?
Hvad er Lean? Det spørgsmål får vi stillet utallige gange, og ofte...
8. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen
Toyota Kata hos Carletti
Lean Akademiet har hjulpet Carletti med at optimere produktionen...
8. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen