Artikel nr. XX, Mar. 2024 - forside
Morten Friis Jacobsen

Tekst Af
MORTEN FRIIS JACOBSEN

Morten er ekspert i Toyota Kata og er blandt andet uddannet fra University of Michigan. Han har været konsulent på Danmarks første Toyota Kata opgave.

DOWNLOAD (PDF)

KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.

4. Marts, 2016

Hoshin Kanri Målnedbrydning fra strategi til mål

Hoshin Kanri eller Policy Deployment, læs om en praktisk dag her:

Vi har netop afhold kursus i Hoshin Kanri også kaldet Policy Deployment, hvor kursisterne arbejder ud fra en case. Igennem praktisk arbejde lærer de, hvordan man omsætter virksomhedens strategi til en årsplan og konkrete mål, som nedbrydes i hele organisationen. Vi stater på strategisk niveau, som nedbrydes til mål og indsatser på både taktisk og operationelt niveau. Gennem målnedbrydningen sikres, at strategien bliver forståelig og eksekveret på alle niveauer.

På kurset lærer du at kende forskel på operationelle og taktiske indsatser eller projekter. Du lærer også, hvad forskellen er på indsats- og resultatmål.  I det hele taget lærer du at facilitere en målnedbrydning i din egen organisation.

Som på alle vores kurser arbejder vi helt uden powerpoints, og læringen sker ved, at kursisterne prøver teorien af i praksis. Vi lægger vægt på, at gøre strategieksekveringen så enkelt som muligt, og vi binder den op på organisationen tavlemøder.

Du kan læse mere om vores kursus i Hoshin Kanri eller Policy Deployment her

Vi ser meget ofte, at organisationer har mange mål. Men målene kan være svære for medarbejderne at forholde sig til. Det skal vi have lavet om på. Et mål skal nedbrydes, så den enkelte medarbejder ved, hvordan han/hun kan bidrage til målets opfyldelse.

Vi ser også ofte mål for målets skyld - og uden at der laves korrigerende handlinger ved en afvigelse. En afvigelse på et mål kræver måske en Praktisk Problemløsning, hvor du kommer til bunds i årsagen til problemet. Og denne øvelse danner så grundlag for en god forbedringsaktivitet, der bringer dit mål on track.

Det kræver både god ledelse og planlægning af lave en god målnedbrydning, der eksekveres. Det er derfor helt afgørende, at der laves plan for opfølgning og korrigerende handlinger. Alt sammen noget, som vi kommer igennem på uddannelsen.

DOWNLOAD (PDF)

KUNNE DU LIDE DENNE HISTORIE? DEL DEN MED ANDRE.

Morten Friis Jacobsen

Tekst af
MORTEN FRIIS JACOBSEN

Morten er ekspert i Toyota Kata og er blandt andet uddannet fra University of Michigan. Han har været konsulent på Danmarks første Toyota Kata opgave.

RELATERET LÆSNING
Vil du læse mere? Vi har samlet et par artikler, der måske kan inspirere dig i dit videre forbedringsarbejde.

Hvad er Toyota Kata?
Med Toyota Kata kan du skabe en forbedringskultur, der sikrer...

29. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen
Hvad er Lean?
Hvad er Lean? Det spørgsmål får vi stillet utallige gange, og ofte...

8. Oktober, 2021
Morten Friis Jacobsen
Scroll to Top